הבעיה שהיא פייסבוק

עד עכשיו היחס שלי לפייסבוק היה מאוד אדיש. אני מנצל את הפלטפורמה רק למה שמועיל לי – מנוע הצ'ט, גינונים חברתיים וכמה קבוצות. מיותר לציין שמעולם לא אהבתי את הפלטפורמה מכמה סיבות.
קודם כל, הארגונומיה של האתר גרועה. התחושה היא שדפים ואיזורים שונים בפייסבוק פותחו ע"י צוותים מבודדים לגמרי ביבשות שונות. אין מטאפורות אחידות לממשק וגם אלו שקיימות גרועות. נסו לדוגמה למצוא מי האנשים שעשו Like לדף שלכם…
שנית, הסינון האגרסיבי של תוכן שלא משנה כמה מעט משתמשים באתר, קשה להתעלם ממנו. אני מגלה בדיעבד פוסטים מעניינים של אנשים שבכלל לא הופיעו אצלי ומצד שני מופצץ ברשימה אינסופית של בולשיט מאנשים שלא ביצעתי איתם אינטרקציה (אפילו בפייסבוק) כבר שנים.

ובימים האחרונים הכל מתחבר לי פתאום. מן הסתם העובדות והטענות היו בחוץ הרבה זמן ופשוט לא עצרתי לחבר אחד ועוד אחד. עד עכשיו חשבתי שהסינון שפייסבוק מפעילה על התוכן שמוצג למשתמש (EdgeRank) מיועד להציג לו את התוכן עם הכי הרבה סיכוי לאינטרקציה, קרי מה שישאיר אותו באתר הכי הרבה זמן ויתן הכי הרבה הזדמנות להיחשף לפרסומות.
כנראה שחלקית זה באמת מה שקורה, אבל בשקט בשקט הגניבו מנגנון נוסף שלמעשה שופך אור אחר לגמרי על התפקוד של EdgeRank: קידום תוכן ממומן; התשלום לפייסבוק כדי להציג את התוכן שיצרת, בין אם כמשתמש פרטי או בעל דף, ליותר משתמשים משהאלגוריתם היבש היה מרשה. כלומר, תמורת תשלום, אפשר לעקוף את EdgeRank.

משהו שבאמת לא ידעתי הוא שתוכן שנוצר בפייסבוק נשלח בהתחלה רק למדגם קטן של הקהל הפוטנציאלי שלו (למשל רק 5% מהחברים או 5% ממי שעשה לייק לעמוד). בהתאם לכמות האינטרקציה של אותו מדגם עם התוכן נקבע לאיזה אחוז נוסף מהקהל הפוסט יעבור (ומדובר על אינטרקציה קנונית בלבד של Like/Comment/Share ולא סתם קריאה).

הסבר מעולה מספק Derek מערוץ Veritasium
[youtube]l9ZqXlHl65g[/youtube]

ולפני כמה ימים עלה גם המשך עם דגש על דפים
[youtube]oVfHeWTKjag[/youtube]

זה כלל אצבע ידוע שאם לא שילמת שירות מקוון, אתה לא הלקוח אלא המוצר. אלה חוקי משחק שרובנו בוחרים להסכים איתם בגבולות מסויימים.
אבל כאן הטענה היא שלוקחים את האינטרקציות האורגנית והחופשיה שכל כך אפיינה את פייסבוק הצעיר, כולאים אותה לאט לאט בגדר וגובים תשלום בכניסה. רווח לא מהצעת ערך מוסף בתשלום אלא מגביית תשלום על מה שהיה פעם חינם וטוב יותר.

6 תגובות

  • Jacob הגיב:

    היחס שלי לפייסבוק פחות אדיש. את הקטע של EdgeRank, אני מכיר ומקלל כבר הרבה זמן(בדיוק מהסיבות שכבר הזכרת), לא היה לי מושג שזה נעשה ב-2 שלבים. בנוסף לא ידעתי שאפשר תמורת תשלום, לקדם תוכן אישי.

    הסרטון השני בעצם מדגים שכמות הלייקים שיש בעמוד חסרת משמעות כי אפשר בקלות "לקנות" לייקים. מה שיותר גרוע הוא שבגלל מנגנון ה-EdgeRank ככל שיש יותר לייקים בתשלום ככה כמות החשיפה של התוכן בדף הולכת ויורדת.

    אפשר ללמוד מתוך הפוסט הזה ש-FB לא מהווה ולא תהווה תחליף לקיהילות הפורמים. מעבר לכך שכל המידע שנכתב בקבוצות הולך לאיבוד ולא ניתן לבצע חיפוש אז אפשר להבין שהתוכן שמפורסם שם מגיע לחלק מאוד קטן מחברי הקבוצה.

    אני מאוד לא אוהב את הכיוון שהמדיה החברתית הולכת אליו(כרגע אין באמת אלטרנטיבות ל-FB). בסוף אדם לא טכנולוגי, ישתף תוכן שלא יגיע כמעט לאף אחד ומצד שני יחשף בעיקר לתוכן ששילמו תמורתו.

  • Jacob הגיב:

    נתקלתי במוניטזציה נוספת, אולי אפילו יותר מטרידה. פייסבוק מצאו דרך לעשות כסף ישיר מכל משתמש ברשת.
    לפני מספר ימים רציתי לשלוח הודעה פרטית לאיש קשר שאינו נמנה על חברי ב-FB. חיברתי את ההודעה ועמדתי לשלוח אותה כאשר לפתע שמתי לב לטקס בתחתית הדיאלוג:

    תיבת הדואר הפרטית מחולקת ל-2, תיבה להודעות מחברים ותיבה להודעות מ"אחרים", אשר מיועדת לפניות ממי שלא נמצא ברשימת החברים. הודעות שמגיעות לתיבת ה-Other לא תמיד יגרמו להתראה על הודעה חדשה ומעבר לכך לא תמיד יזכו לשתומת לב מלאה, ביחוד אם מדובר בתיבה של דמות פופולרית שמקבלת מאות הודעות ביום. מדובר בדרך אלגנטית ופשוטה לסנן פניות ולתת תיעדוף לאנשים שבאמת נמצאים איתם בקשר.

    פייסבוק, דרך לחיצה על "See More", הציעה לי לעקוף את התיוג ה"שלילי", לזכות במלואה תשומת הלב ולהגיע ישירות לתיבה המיועדת לחברים, תמורת תשלום סימלי.

    אחרי הרמת הגבה הראשונית, שאלתי את עצמי האם כל בני האדם שווים או שכמו ב-חוות החיות, "כל החיות שוות, אבל יש חיות ששות יותר".
    החלטתי לבדוק את התזה שלי על ידי נסיון ליצור קשר עם 3 דמויות פופולריות, ברמות שונות. התוצאה לפניכם

    התחלתי מבחור בשם Ryan Whitwam, אשר משמש כאחד הכתבים באתר AndroidPolice.
    יש לו מספר צנוע של 94 חברים והוא נמצא רק בתחילת הדרך, לכן הפרטיות שלו תימכר תמורת סכום זעום של 3.5 שקל.

    מספר 2 ברשימה, הוא הסטרטפיסט Yosi Taguri, המוכר מסדרת הטלויזיה סיליקון ואדי. ליוסי 2731 חברים ו-3423 עוקבים. הפרטיות שלו תעלה כבר 31.54 שקל

    מספר 3 היה מר Robert Scoble, הבלוגר שהצטלם עם משקפי ה-Glass במקלחת :) למר סקובל 610K עוקבים. מי שירצה קהל איתו, ישלם 52.57 שקלים.

    לא רק שפייסבוק תמכור בשמחה את הגישה לתיבת הדואר הפרטית של כל משתמש ברשת שלה בהתאם לרמת הפופולריות שלו אלא שהמשתמש שאת הגישה אליו מוכרים לא יקבל על כך שקל.

  • Hobgob הגיב:

    בשביל סקובל מספיק תמונה שלך עם הגלאס והוא יענה על כל שאלה בחינם.

  • Jacob הגיב:

    אני לא בטוח שארגיש בנוח לשתף תמונות עם סקובל, עם או בלי הגלאס…

  • Mike הגיב:

    @[USER=2]Jacob[/USER] מה שאתה מתאר פה מאוד מטריד. קשה להגיד מתי זה התחיל, אבל נאמר בשנה האחרונה פייסבוק ממש מחפשים בנרות כל דרך לבצע monetization מהפלטפורמה שלהם, שכל חברה אחרת הייתה שמחה רק להיות הבעלים שלה עוד לפני שמדברים על קמצוץ רווח.

    אין לי בעיה עם כך שפייסבוק תרוויח. ברור לי שכשאיני משלם על השירות, ברמה מסויימת אני המוצר, אבל אל לנו לשכוח מי הציג את המודל הזה באינטרנט—גוגל—וכמה שונה המדיניות שלהם.
    גוגל אוספת מידע על משתמשים ושומרת אותו לעצמה. זה אולי הנכס הכי גדול שלהם. לצד ג' הם מוכרים רק את הפירות של אותו מאגר מידע (פרסום ממוקד וכו').
    פייסבוק ניסתה בהתחלה לדעתי לאמץ את המודל של גוגל, אבל אחרי שלא הצליחה מסיבה זו או אחרת (או אולי הצליחה אבל לא מספיק לטמעה) עברה מסחר בפירות של מאגר מידע לסחר בקשב. היום אפשר לקנות בכסף אחוז מסויים מאותן X דקות יומיות שכל משתמש מבלה בפייסבוק.
    מה שברור מכאן, אבל עוד יותר מטריד, הוא שקשה יותר ויותר לקבל בחינם אחוזים לגיטימיים מהקשב של חברים, אוהדים של דף ועמיתים לקבוצה – האנשים והגופים שבגללם אנחנו בפייסבוק מלכתחילה.

  • Jacob הגיב:

    @[USER=1]Mike[/USER] הם לא נותנים לנו את האדיבות שמקבל לובסטר משף. FB, לא טורחים אפילו לבשל אותנו לאט לאט.
    אני עוד זוכר איך צחקתי כאשר אחת הרשתות החברתיות הרוסיות החליטה לגבות תשלום מהמשתמשים שלה עבור העלאה של יותר מ-X תמונות לאלבום.
    בסופו של דבר FB יתמחרו את התוכן שלנו בכל דרך אפשרית. עם כל האהבה שלי לרשתות החברתיות, אני(ולדעתי עוד רבים) לא רואה את עצמי משתמש בשירות שבו כל פעולה מוצמדת לאיקון של $.

    אף פעם לא השתמשתי באינסטגרם, שגעונות משחקים כמו Candy Crush אף פעם לא קסמו לי ויחד עם זאת לא נותרתי ללא חברים, ככה שלא נראה שיקרה אסון אם אזנח את פרופיל ה-FB שלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo