הבעיה שהיא פייסבוק

עד עכשיו היחס שלי לפייסבוק היה מאוד אדיש. אני מנצל את הפלטפורמה רק למה שמועיל לי – מנוע הצ'ט, גינונים חברתיים וכמה קבוצות. מיותר לציין שמעולם לא אהבתי את הפלטפורמה מכמה סיבות.
קודם כל, הארגונומיה של האתר גרועה. התחושה היא שדפים ואיזורים שונים בפייסבוק פותחו ע"י צוותים מבודדים לגמרי ביבשות שונות. אין מטאפורות אחידות לממשק וגם אלו שקיימות גרועות. נסו לדוגמה למצוא מי האנשים שעשו Like לדף שלכם…
שנית, הסינון האגרסיבי של תוכן שלא משנה כמה מעט משתמשים באתר, קשה להתעלם ממנו. אני מגלה בדיעבד פוסטים מעניינים של אנשים שבכלל לא הופיעו אצלי ומצד שני מופצץ ברשימה אינסופית של בולשיט מאנשים שלא ביצעתי איתם אינטרקציה (אפילו בפייסבוק) כבר שנים.

ובימים האחרונים הכל מתחבר לי פתאום. מן הסתם העובדות והטענות היו בחוץ הרבה זמן ופשוט לא עצרתי לחבר אחד ועוד אחד. עד עכשיו חשבתי שהסינון שפייסבוק מפעילה על התוכן שמוצג למשתמש (EdgeRank) מיועד להציג לו את התוכן עם הכי הרבה סיכוי לאינטרקציה, קרי מה שישאיר אותו באתר הכי הרבה זמן ויתן הכי הרבה הזדמנות להיחשף לפרסומות.
כנראה שחלקית זה באמת מה שקורה, אבל בשקט בשקט הגניבו מנגנון נוסף שלמעשה שופך אור אחר לגמרי על התפקוד של EdgeRank: קידום תוכן ממומן; התשלום לפייסבוק כדי להציג את התוכן שיצרת, בין אם כמשתמש פרטי או בעל דף, ליותר משתמשים משהאלגוריתם היבש היה מרשה. כלומר, תמורת תשלום, אפשר לעקוף את EdgeRank.

משהו שבאמת לא ידעתי הוא שתוכן שנוצר בפייסבוק נשלח בהתחלה רק למדגם קטן של הקהל הפוטנציאלי שלו (למשל רק 5% מהחברים או 5% ממי שעשה לייק לעמוד). בהתאם לכמות האינטרקציה של אותו מדגם עם התוכן נקבע לאיזה אחוז נוסף מהקהל הפוסט יעבור (ומדובר על אינטרקציה קנונית בלבד של Like/Comment/Share ולא סתם קריאה).

הסבר מעולה מספק Derek מערוץ Veritasium

ולפני כמה ימים עלה גם המשך עם דגש על דפים

זה כלל אצבע ידוע שאם לא שילמת שירות מקוון, אתה לא הלקוח אלא המוצר. אלה חוקי משחק שרובנו בוחרים להסכים איתם בגבולות מסויימים.
אבל כאן הטענה היא שלוקחים את האינטרקציות האורגנית והחופשיה שכל כך אפיינה את פייסבוק הצעיר, כולאים אותה לאט לאט בגדר וגובים תשלום בכניסה. רווח לא מהצעת ערך מוסף בתשלום אלא מגביית תשלום על מה שהיה פעם חינם וטוב יותר.

Mike

TekTok logo