זן ואומנות בניית אופניים חשמליים-יומן בניה

ביומן מתמשך זה, אתאר תהליך של בניית אופניים חשמליים כחלק מפרויקט לימודי שאני עושה. פרויקט בניה שנעשה מתוך עניין וסקרנות, על מנת לבדוק מה אפשר לבנות לבד ומה העלות(והתועלת) ביחס לרכישה של מערכת מוכנה בחנות. המערכת תבנה בהתאם לתקן הישראלי ובמידה ויעשה בה שימוש, היא תעבור מכון תקנים.

אני אתן רקע "תיאורטי"" מאחורי האופניים החשמליות ובמקביל אתאר את תהליך הבניה שלי.
אשתדל לכתוב באופן תמציתי(מוזמנים להתפלסף בתגובות) ואינפורמטיבי, בתקווה שהנסיון שלי יועיל לדורות הבאים :) הן למי שיבחר לבנות לבד והן למי שיבחר לרכוש בחנות(שידע מה הוא קונה).

בפוסט פותח זה אתחיל ממוטיבציה, או למה בכלל משתלם להשתמש באופניים חשמליות ביחס לאלטרנטיבות.

לאופניים חשמליים יש:

  • טווח נסיעה(בהתאם לסוללה)-שמספיק לסידורים בתוך העיר.
  • מחיר כניסה נמוך-אפשר למצוא "אופני פח" מוכנים בחנות בסביבות ה-3K ואילו מערכת אכותית בהרכבה עצמית תעלה בסביבות ה-5K.
  • מחיר זול לקילומטר-על כך, באופן מפורט בפוסט המשך.
  • תחזוקה זולה-המה שנובע מפשטות המערכת, כאשר חלק הכי יקר במערכת היא הסוללה, מחירה(בהתאם לקיבולת) לא יעבור לרוב את ה-2K פעם בכמה שנים.
  • הסבה נוחה-של כמעט כל זוג אופניים למי שבוחר, כמוני לבנות לבד, יכול להסב כמעט כל זוג אופניים רגילות לחשמליות.

לאופניים חשמליים אין:

  • ביטוח, טסט או רשיון-מדובר באופניים לכל דבר מבחינת החוק, על כן אנחנו פטורים מכל העליות השנתיות ומהצורך להוציא "רשיון נהיגה"
  • פקקים-בדומה לכל רכב דו גלגלי, האופניים אינם סובלים מפקקים ומתמרנים בקלנות בתנוע.
  • בעיות חניה(או דוחות חניה)-הסוף לציד אחר חניה פנויה(שלעיתים בתשלום). חונים בצמוד ליעד או לעיתים אף בתוכו.
  • זיהום אוויר-החשמל אומנם מיוצר בתחנות כוח אבל שם יש תקנים ומסננים יעילים בהרבה ממה שיש בכלי רכב.

.

24 תגובות

  • Mike הגיב:

    מחכה בקוצר רוח ל-build.

    ליתרונות אפשר להוסיף, אם מדובר בדגם מתקפל, את היכולת לשלב אופניים חשמליים בכלי תחבורה אחר: לקחת לאוטובוס/רכבת ולחסוך צורך בקוי המשך עירוניים. הדגמה של הרעיון:

    [media=youtube]ChoVvbQ1_lo[/media]

  • Jacob הגיב:

    נקודה טובה, אבל לפי מה שאני יודע העניין של תחבורה ציבורית ואופניים מאוד אפור(בישראל).
    אני כן יודע שיש קרונות(או קרון בודד) ברכבת, בשעות מסויימות שמיועדים לאופניים(בכל הגדלים).
    לאוטובוס לדעתי לא יתנו לך לעלות גם עם יש לך אופני ברמפטון יקרות ונוצצות.

    אופניים מתקפלות אני לא כל כך אוהב, זה סיפור לקפל ולהרכיב אותן.
    המשקל של רכיבי המערכת החשמלית מוסיפים ל"כיף"
    אבל אני כן מודע ליתרונות.

  • Mike הגיב:

    מה שאתה אומר נכון לאופניים רגילים. תחבורה ציבורית לא יודעת איך לאכול אותם והמקסימום שאפשר זה בתא מטען של אוטובוס בינעירוני לא עמוס או בקרון חד הקרן הנדיר של הרכבת בלילות של ירח מלא.
    אבל אופניים מקופלים עם תיק נשיאה תמיד מותר להעלות לרכבת וגם באוטובוס לא יכולים לעשות בעיות – מקסימום לבקש להשאיר בתא המטען

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  • Jacob הגיב:

    התהליך של קיפול האופניים והכנסתם לתיק נשיאה ואז הוצאתם והרכבתם על בסיסי יומי, לא עושה לי טוב, בהתחשב במשקל של מעל 20 קילו.
    אני גם לא רואה את עצמי "זורק" כלי שעולה כ5K לתא מטען של אוטובוס.

  • Jacob הגיב:

    המנוע הגיעה :)
    מדובר במנוע Magic pi של חברת Goldenmotor..

    הקופסא( כוס הקפה כרפרנס לגודל )

    תכולת הערכה

    המנוע:

    הגלגל המורכב

  • Mike הגיב:

    @[USER=2]Jacob[/USER] וואו – גלגל יפיפה ואחלה עבודת שזירת חישורים! אני יודע שזה ממש לא קל.

    מה יש בקופסאות הקטנות?

    האמת שכשנועלים את האופניים לאחת הקורות בתא המטען של אוטובוס, זה הופך לאחד המקומות הכי בטוחים לאחסן אותם. אף אחד לא יתחיל להתעסק עם המנעול בעצירות (הנהג כמעט הרג אותי כשלקח לי דקה לקשור אותם בתחילת הנסיעה – וזה בתחנה המרכזית!).

  • Jacob הגיב:

    @[USER=1]Mike[/USER] , את החישורים אומנם הצלחתי לחבר(סביבות השעתיים+ עבודה), אבל מכאן ועד ללכון את הגלגל המרחק היה גדול, נתתי בסוף חנות אופניים לעשות את זה.
    בקופסאות הקטנות יש מצערת, חישן פדלים, בלמים שמנתקים את המנוע מהחשמל בזמן נעילה וכבלים לחיבור.

    אחד הדברים שעצר אותי מלבנות את האופניים החדשות היה עניין המימון ומחסור בזמן. בשעה טובה הגורמים האלה נפתרו חלקית :) ועכשיו אפשר בראש שקט להתחיל להזמין חלקים(סוללה) ולבחור שלדת אופניים.

  • Jacob הגיב:

    אז לאחר ישיבה ממושכת ב-יד 2, נבחרו האופניים שעל בסיסם יבנה הפרויקט, מדובר באופניי Trek סדרה 4500, כאשר העלות שלהם הסתכמה ב-1200. האופניים כבר כוללים בלמי דיסק(על סוגי הבלמים, פוסט נפרד בהמשך).
    השיקול שלי היה לרכוש אופני כניסה שהם לא מוצר מדבקה, לרכוש מ-יד 2 על מנת לחתוך באופן משמעותי בעלויות. כמובן שנעשתה נסיעת מבחן ובדקתי ויזואלית שאין פגמים בשלדה ובגלגלים.

    כמו שאפשר לראות בתמונה(אחרי ההרכבה), הגלגל מגיע עם הכנה לקסטה ולדיסק. את הדיסק לקחתי מהגלגל שהגיע עם האופניים ואילו את הקסטה קיבלתי בעבור הגלגל הישן והקסטה שלו.

    אבל כאן לא תמו כל התלאות המכאניות עם האופניים, הסתבר שעקב מידות המנוע שבגלגל יש צורך להשתמש בדיסק גדול יותר(210mm) ובמתאם מיוחד עבור הקליפר, התוצאה הסופית לפניכם.

    והקסטה

    ושוט אחרון, של כל האופניים(כולל מגיני הבוץ)

    זה גם המקום לציין לטובה את דימה, הבעלים של DIMBIKE בחיפה, אשר עשה עבודה מעולה עם האופניים בלי לשחוט במחירים. זה נדיר למצוא בעלי מקצוע שלא פוחדים להתעסק עם עבודות לא סטנדרטיות. מי שצריך טיפול אופניים ונמצא באזור קיבוץ גלויות 142, בחיפה(מול תחנת המשטרה) אני ממליץ בחום.

    עכשיו נשאר לי להמתין ולקבל את הסוללה שהזמנתי ואפשר יהיה לקחת את האופניים לסיבוב :)

  • Mike הגיב:

    שמע, האופניים נראים מעולה. תראה תמונות כשזה יהיה מוכן :-)

  • Jacob הגיב:

    אז בשעה טובה, הגיעה היום החבילה שבה הסוללה שתספק את החשמל עבור המערת. הסינים עשו עבודה יוצאת מהכלל מבחינת האריזה, מזל שהמכס לא החליט לפוצץ את החבילה.

    מתחילים…

    מהר מאוד, אני מגלה שמתחת לחומר האריזה הרך יש הפתעה ממתכת :)

    אחרי הסרת השכבה הזו(ועוד שכבה רכה מתחת), סוף טוב הכל טוב.

    לאחר בדיקה זריזה עם המולטימטר, מתקבל מתח יפה של 53.4V

    [media=youtube]WaDXI2-KjCM[/media]

    עכשיו לחבר את הסוללה לבקר ולמנוע ולצאת לנסיעת מבחן :)

    Mike, post: 620, member: 1 wrote:
    שמע, האופניים נראים מעולה. תראה תמונות כשזה יהיה מוכן

    יש עוד לא מעט זמן, עד שזה יקרה…

  • Jacob הגיב:

    עליה וקוץ בה.
    לפני מספר ימים, לקחתי את האופניים לסיבוב. חבל שלא צילמתי, בגלל שהסוללה עדיין לא מחוברת לאופניים בשום דרך, לקחתי אותה בתוך תיק גב. כל המראה של האופניים עם האזיקונים הזמניים, היה מאוד Ghetto style DIY :)

    הסתבר לי שהמצערת שהגיעה עם הערכה, ככל הנראה תקולה. המנוע מגניב רק לאחר סיבוב של כחצי מסך התנועה, של המצערת. הפירוש הוא, שאפשר לקבל רק חצי מהעוצמה הכוללת של המנוע.

    היום בערב, אפרק את המצערת ואבדוק מה הולך בפנים…Stay tuned.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    פרוייקט נחמד אך:
    אתה לא עומד בחלק מהגדרות הפרוייקט שהוגדרו בתחילה כגון : המערכת תבנה בהתאם לתקן הישראלי ובמידה ויעשה בה שימוש, היא תעבור מכון תקנים
    המערכת שאתה מנסה להעמיד אינה ולא תעמוד בתקינה, כדאי שתקרא לעומק את התקינה. (אסור להרכיב קיט, אסורה מצערת, מנוע עד 250W, ועוד כמה פרמטרים "זניחים" שאין לך בחומרה שבחרת).

    פרוייקט כזה טוב למאותגרי טכנולוגיה אבל לא יכול להתחרות עם אופניים חשמליים איכותיים כבאירופה הן מבחינת השילוב של המערכת החשמלית עם המערכת המכנית, הן מבחינת הרמה הטכנולוגית הנוכחית בתחום (מנועים עתירי מוממנט ומנועים מרכזיים) והן מבחינת הגימור.
    בהצלחה אשמח לשמוע על הביצועם בפועל (טווח לטעינה, אורך חיי הסוללה ביצועי המערכת החשמלית בתנאי שטח שונים ועוד) עמידות בתנאי מזג אויר (שמש וחום, עמידות בגשם ועוד )
    מובן שרק נסיון של מס חודשים לפחות יתן תשובות ראשוניות.
    בהצלחה

  • Jacob הגיב:

    איפה כתוב שאסור להרכיב "קיט"?
    כל מה שאסור, זה לעלות על כלי שלא עבר תקינה. ברגע שהכשירו אותו הוא לא שונה בכלום מהאופניים שמגיעות במכולות מסין.
    המנוע בהחלט עומד בסטנדרטים של הגבלת ההספק. יש לו בקר חכם(אותו עוד לא סקרתי) שמאפשר לשחק עם כל פרמטר שתבחר, כולל ההספק שלו, אפשר להגביל אותו גם ל-50W אם אבחר בכך.
    מצערת לפי הזכרון שלי חוקית, כל עוד משמשתים בשילוב עם חישן פדלים. אם זה לא המצב אז כמובן שלא אשתמש בה.

    תספר לי למה פרויקט כזה לא יכול להתחרות עם האופניים שיש באירופה?
    הנושא היחידי שאני מסכים לגביו הוא רמת הגימור, שאעשה הכל על מנת להתעלות על מה שמוכרים בחנויות.

    הנה למשל stealth bomber
    [media=youtube]2GdI8z5dWi4[/media]

    הספק מנוע 4500W, המנוע הוא מנוע ציר של חברת crystalyte, חברה סינית.

  • Mike הגיב:
    רמי, post: 631 wrote:
    מבחינת השילוב של המערכת החשמלית עם המערכת המכנית

    לגבי שילוב החשמלי והמכני, ממה שאני רואה בחנויות מדובר בעיקר על שלדה מותאמת, מהסוג עם מקום ייעודי לסוללה ואולי גם לחיווט. אני מפספס משהו?
    מנוע hub (ציר) הרי פועל ללא תלות ברכיבים המכניים האחרים באופניים כמו דוושות, גלגלי שיניים, שרשרת וכו'.

  • Jacob הגיב:
    החיים דרך החור של הגרוש

    נמשיך את את היומן דרך הרכיב הכלכלי של המערכת החשמלית הסוללה היא הרכיב שמתורגם בסוף לכסף. באותה הזדמנות נכיר יותר אותה יותר לעומק.

    הסוללה(או ליתר דיוק, המצבר) מתחלקת ל2- סוגים עיקריים(שניהם מסוג ליתיום).סוללת ה-LiFePO4 וסוללת ה-Li-Ion.
    *רוב החומר הנוגע להבדל בין הסוללות מקורו במידע מהאינטרנט לכן צריך להתיחס אליו בערבון מוגבל.
    המחירים של 2 הסוללות מאוד דומים אבל יש בינהם הבדלים ששווה לסקור.

    LiFePO4

    • מתהדרת במעל ל-1000 מחזורי טעינה
    • נחשבת לבטיחותית במיוחד.
    • מספקת לאורך כל הנסיעה את מלואה הזרם המוכרז שלה.
    • מגיעה גם בקיבולות של 40AH

    Li-Ion

    • מספיקה רק לכ-500 מחזורי טעינה,
    • פחות בטיחותית(אם כי העניין לא מהותי במיוחד)
    • מגיעה בדרך כלל בקייס מתכתי ונוח להרכבה על האופניים(עם מפתח)-הקייס בדרך כלל מגביל את הסוללות האלה ל-10AH שעה
    • זרם הולך ויורד ככל שהסוללה הולכת ומתרוקנת.
    • קלה יותר בהשוואה לסוללת ה-LiFePO4.

    בישראל נפוצה סוללת ה-Li-Ion,, מדובר במוצר שארוז בקייס יפה(התקנה נוחה) והכי חשוב מספק פחות מחזורי הטעינה אל מול סוללת ה-LiFePO4. כלומר דורש תחלופה תכופה יותר, מה שמתורגם ליותר כסף עבור החנויות שמוכרות אותו.

    לסוללה עבור האופניים החשמליות יש 3 נתונים חשובים

    • .AH(אמפר שעה)- כלומר כמה זרם אחיד הסוללה מסוגלת לספק במשך שעה אחת.לדגמא סוללה של 10AH, מסוגלת ספק זרם של 10A במשך שעה אחת(או 5A במשך שעתיים).
    • V(מתח)- המתח בו הסוללה מספקת את הזרם שלה(אם להשוות למיים, באיזה לחץ המיים זורמים).ככל שהמתח גבוה יותר ככה הזרם שלנו יותר אנרגטי. סוללות המיועדות לאופניים מגיעות עם מספר מתחים סטנדרטים: 24V, 36V,48V. כל המתחים מתאימים לתקן הישראלי.
    • VxA(זרם כפול מתח), יספק לנו הספק(שמסומן ב-W). למשל סוללה של 48V וזרם של 10A יספקו לנו 480W בכל רגע נתון. ההספק הוא הדרך שבה מסמנים מנועים.בגלל שהנוסחה להספק היא מכפלה של מתח בזרם, עדיף לקחת סוללה עם אמפר שעה נמוכים יותר אבל לא להיתפשר על המתח(על כך בפוסט נפרד שיעסוק במנוע).

    כאן המקום לציין שהמנוע, הצרכן של החשמל, מגיע להספק מקסימלי ולא יותר ממנו.
    כלומר מנוע של 250W(בעל מתח של 48V) שמחובר לסוללת 20AH יקח רק את הזרם שהוא צריך, כלומר 250W48V, שמתורגם ל-5.2A ליחידת זמן או 5.2AH(כל שעה). הסוללה שלנו תספיק באופן גס ל-4 שעות פעילות.
    דרך נוספת להסתכל על כך היא להכפיל את כל ה20AH שעה ב48V וולקבל הספק של 960W במשך שעה. 960WH חלקי ההספק של המנוע(250W) יתן לנו 3.84H, כלומר בקירוב 4 שעות עבודה.

    את הסוללה, כמו כל סוללה יש להטעין(בדיוק כמו את סוללת הטלפון הסלולרי שלנו). מתח הטעינה של הסוללה יהיה לרוב שונה ממתח הפריקה שלה. הסוללה תהיה מסוגלת לקבל כמות מקסימלית של זרם בכל רגע נתון. מטען רגיל, יספק פחות מהכמות המקסימלית ואילו מטען "מהיר" ידע לתת לסוללה את כל מה שהיא מסוגלת לקבל.

    אחרי שהכרנו את "מפרט" הסוללה, ניתן להתחיל לדבר על העליות הכלכליות.
    כמו שכבר כתבתי, הסוללה היא החלק הכי יקר במערכת(בהפרש משמעותי) וגם החלק שיש לו כמות סופית של פריקות מלאות לכן אותה ניתן לכמת.
    *אחרי שהפריקות המלאות נגמרות, בדומה לסוללת טלפון רגילה, זמני הפריקה הולכים ומתקצרים.

    לפני שמגיעים לעלות לכל קילומטר(אותה אפשר להשוות לתחבורה פרטית) יש צורך להגדיר מספר קבועים.

    • עלות החשמל עבור כל קילוואט שעה(1KWH) עומדת על 65 אגורות כולל מע"מ.
    • מיסי יבוא בגובה של 35% (18% מע"מ ו-17% מכס).
    • היקף גלגל של 20"(הגלגל הכי נפוץ לאופניים חשמליים) עומד על 160 ס"מ
    • טעינה של סוללת 10AH עומדת על 504WH(מטען רגיל של 2A עם מתח של 42V משך טעינה כ-6 שעות, הנתונים לפי אחד היצרנים ונסיון אישי)

    *הקבועים וחישובים מזניחים איבודי אנרגיה.

    העלות בשימוש באופניים מורכבת משני גורמים
    *את החישובים אעשה עבור סוללת Li-Ion של 10AH, שכן זו הסוללה הכי נפוצה בארץ.

    • עלות החשמל
      כל פעם שנטעין את הסוללה נשלם כסף שנגזר מכמות ה-W שצרכנו מהשקע ביחס למחיר של 1KWH.כלומר 504WH/1KWH, יוצא 50.4%. מחיר 1KWH ידוע ועומד על 65 אגורות. על כן כל טעינה עולה לנו 35.1 אגורות.

    • בלאי הסוללה
      עלות הסוללה, בעת הזמנה מחו"ל אחרי מיסים מלאים ומשלוח מסתכמת ב-1938 שקל. מכיוון שהסוללה מספיקה בקירוב ל500 הטענות, אז עלות הטענה אחת תעמוד על 3.876 שקלים.

    לסיכום, אפשר לומר שכל טעינה תעלה לנו 4.22 שקלים.

    אז מה ה-4.22 שקלים שלנו קונים לנו?

    מנוע 250W עם מתח 48V, צורך בכל רגע נתון 5.2A(כאשר מופעל על המקסימום), הסוללה שלנו מספקת 10A בכל רגע נתון במשך שעה. על כן מדובר בזמן פעולה של 115 דקות.

    *ניתן אומנם לחשב בצורה יותר מדוייקת(היקף גלגלXמהירות סיבוב של המנוע), אבל יש יותר מדיי נעלמים(משקל הרוכב, השטח בו נוסעים וכו) שבגינם אני יכול לכתוב שמהנסיון שלי המהירות בפועל היא 20-30 קמ"ש.

    כדי להיות סופר זהירים, אקח את הטווח התחתון ונעגל את הזמן פעולה שלנו ל-60 דקות. על כן ה-4.22 שלנו מאפשרים לנו 20 קילומטר נסיעה כאשר המצערת על פול גז.

    לשם השוואה רכב פרטי מספק ביצועים של 10 קילומטר לליטר דלק(זה המספר שבו משתמשים בשביל לחשב החזרי נסיעות) וגם אם אכפיל את הטווח של הרכב ל-20 קילומטר לכל ליטר, נקבל הבדל(בהנחה שליטר בנזין עולה 7.2 שקל). של 41.38%, לטובת האופניים. כאן זה גם המקום להזכיר שרכב חייב ברשיון, טסטס שנתי, ביטוח וטיפולים תקופתיים יקרים.

    לסיכום,
    אפשר לראות שגם כאשר אני מכופף את הביצועים של האופניים לכיוון המינימלי ואילו את ביצועי הרכב לכיוון המקסימלי ולא מחשיב עלויות רכב נלוות, עדיין קיים פער ענקי לטובת האופניים.

  • Jacob הגיב:

    יצא לי סוף כל סוף להתעסק עם המצערת. התעסקות קטנה שהובילה לסאגה שלמה(שעדיין לא נגמרה) עם כל רכיבי המערכת החשמלית ושתוך כדי לימדה אותי המון דברים חדשים על חשמל ודיאגנוסטיקה.

    אופן הפעולה של המצערת מבוסס על אפקט Hall sensor. מדובר בחיישן שמגיב לשינויים בשדה מגנטי. לחיישן 3 רגליים. 2 רגליים בשביל מתח של 5V ורגל שלישית, מוציא מתח בהתאם להשפעת השדה המגנטי על החיישן. כאשר נעשה סיבוב מכני של המצערת, מתבצע שינוי במרחק של מגנטים בתוך המצערת מחיישן ה-Hall מה שמתורגם דרך הבקר למהירות הרצויה של המנוע.

    את החיישן אפשר לחלק ל-3 וריאציות עיקריות. On-Off-החיישן מוציא מתח קבוע של 0V או 5V כל פעם שמקרבים אליו מגנט(ומשאירים במקום). On-Off קבוע-החישן שומר על הקריאה האחרונה שלו עד לשינוי הבא בשדה החשמלי. לינארי-חיישן שהקריאה שלו הולכת ועולה מ-0V באופן ישיר בהתאם לקרבת המגנט אליו, זה החיישן שניתן למצוא במצערת.
    *בעבר, במצערות נעשה שימוש בפוטנציומטר, הסיבה שהוא הוחלף בחיישן Hall היא כי בחיישן החדש אין חלקים נעים.
    הנה סרטון קצר שמדגים את עיקרון הפעולה של החיישן.

    [media=youtube]9BFdGtvo9JE[/media]

    אפשר ממש לראות את הפס המתכתי שמספק את השדה החשמלי לחיישן בעת כל סיבוב של המצערת בתמונה המצורפת.

    השלב הראשוני היא לוודא שמדובר בבעייה במצערת, זה נעשה בעזרת עכיפה של מנגנון החיישן, פשוט מספקים לחוט המחובר ל-Signal Out של המצערת 5V, מה שאמור לדמות לבקר מצב בו המצערת מסובבת עד הסוף. במקרה שלי זיהיתי סיבוב מנוע שהיה הרבה יותר מהיר מסיבוב המנוע עם המצערת על מקסימום.

    רכשתי מצערת חדשה. המצערת לא נרכשה דרך Goldenmotors, מכיוון שלא הייתי מעוניין להמתין 3 שבועות וכי רציתי מצערת איכותית יותר מזו שהם מוכרים. לשם חיבור המצערת החדשה היה צורך בזיהוי החוטים השונים ובהלחמות. ככל הנראה בטעות, בעת ההלחמה של החוטים יצרתי מגע בין 2 חוטים שלא היו צריכים לבוא במגע(בכלל הרעיון שבמצערת יש חוט של +48V לא כחם במיוחד לדעתי) מה שגרם לכך שלא משנה מה עשיתי, הגלגל סירב להסתובב אלא ההיפך התנגד לסיבוב ידני של הגלגל. חיבור הבקר למחשב נכשל. מכאן המסקנה לכשל בבקר הייתה קצרה(לאחר בדיקת תקינות הסוללה והמנוע עצמו). כרגע אני ממתין לקבל בקר חדש שהזמנתי מ-Goldenmotors.

    הדבר החיובי שיצא מכך הוא שיצא לי לפרק את הבקר מהגלגל ולתת בו מבט מקרוב, אני עד עכשיו לא מאמין עד כמה הוא קומפקטי ולמה עוד חברות לא הולכות בדרך הזו אלא ממשיכות להתעקש על בקרים חיצוניים.

  • Jacob הגיב:

    הרבה זמן עבר מאז העדכון האחרון,
    חופשת הפסח+השביתה בדואר גרמו לבקר החדש אותו הזמנתי מקנדה להגיע אחרי חודשיים וחצי במקום שבועים..
    הבקר שההגיע אליי לא פתר את הבעיה, בשביל לקבל וודאות מוחלטת(שלא מדובר בבעיית בקרה) הוזמן בקר נוסף שגם הוא לא הצליח להניע את הגלגל.

    בעזרתו של [USER=1]@Mike[/USER] חיברתי את הסוללה שלי למנוע שלו ואת המנוע שלי לסוללה שלו וכך פסלתי ב-100% כל פגם בסוללה.
    לאור 2 הבקרים החדשים שלא עבדו האשמה נפלה על חיווט המנוע.

    שלב הבא היה להחליף 3 חישני hall שנמצאים בתוך המנוע(הסבר מורחב בפוסט בהמשך).
    כאשר גם זה לא עזר(והבדיקות שביצעתי עצמאית לפאזות לא הניבו שום דבר שלילי) נשאר לפנות לעזרה חיצונית.

    אנחנו חיים בעידן שבו זן הטכנאים שיודעים לתקן פרטנית רכיבים ולא רק להחליף חלקים שלמים הולך ונעלם. למצוא טכנאי שמבין ברכיבים ועוד מתמחה במנועים חשמליים היא משימה כמעט בלתי אפשרית.
    דיברתי עם מספר חנויות אופניים שמתמחות באופניים חשמליים, כאשר שמעו על הבעיה שלי מראש אמרו לי שהם לא יורדים לרזולוציה של רכיבים.

    בסופו של דבר מצאתי בתל אביב טכנאי בשם ניסים שמצד אחד מבין ברכיבי אלקטרוניקה ומצד שני לא פוחד להעתסק עם דברים חדשים. בשורה התחתונה התקלה אותרה(הפאזות קיצרו וחרף הבדיקות שלי לא עליתי על זה) והמנוע תקין ועובד.

    היה לי הרבה זמן "פנוי" לכן חקרתי את עניין הבקרה של המנוע ובסופו של דבר החלטתי ללכת על בקר חיצוני(שעושה את דרכו לארץ בימים אלה). על כך ארחיב בפוסט נפרד בעתיד.

  • Mike הגיב:

    אני מקווה שהסאגה לקראת סיום ועם הבקר החדש, הפוסט הבא שלך יהיה תלונה על עוצמת הרוח בנסיעה ;-)

    אם כבר פתחת את המנוע, תן לנו איזה close-up על החיווט.

    מעניין לראות גם שהקוטר הגדול של מנועי Gearless Hub הוא נטו לטובת הגדלת המומנט, כשכל החלק המרכזי ריק לגמרי מרכיבים פעילים (במנוע הספציפי הזה ניצלו את הריקנות לשילוב בקר במרכז). בעתיד אני יכול לראות איך ינצלו יותר ויותר מהחלל הזה – למשל אפשר לשלב בו מערכת הילוכים.
    עוד משהו: במהלך נסיעה, החלק היחיד במנוע שמסתובב הוא הטבעת החיצונית (שחורה פה), יחד עם החישורים והגלגל עצמו. כל החלק המרכזי יושב סטטי על הציר וכך מצטמצמת מאוד הבעיה של מומנט אינטרציה גדול (התנגדות גדולה לשינוי מהירות הסיבוב) ממנוע של 7 קילו.

  • Jacob הגיב:

    הפוסט הבא הוא כרגע תלונה על השביתות המרובות של המכסדואר שמתחילת השנה מסרבות להיגמר.
    עם הכל ילך כמו שצריך אקבל את הבקר לקראת סוף השבוע.

  • Mike הגיב:

    נקווה לטוב

    Posted from my mobile

  • Jacob הגיב:
    I

    סוף כל סוף המנוע עובד עם הבקר החדש(והחיצוני) שקיבלתי.

    [youtube]hprAxecOcDU[/youtube]
  • Mike הגיב:

    מעולה! עכשיו רק תחבר קצת אספלט לגלגל (ואל תשכח לצלם :-) )

  • neria777 הגיב:

    איך הזמנתם מבלי שייתפס במכס? ומסובך להתקין את הקיט כדאי לתת לחנות לעשות את זה?
    אני גם רוצה להזמין קיט לאופניים (לא חוקי, אני רוצה כמה שיותר מהירות) בתקציב של עד 3500
    אשמח אם מישהו שהזמין יוכל להמליץ לי.

    תודה לעוזרים.

  • Jacob הגיב:

    אין פה בעיה עם מכס. מנועים חשמליים הם לא פלוטוניום, חוקי לגמרי לייבא אותם. הבעיה מתחילה בעוצמה וביעוד,

    • עוצמה-למנועים חשמליים אין "נפח מנוע" גם מנועים חזקים של 5KW אפשר להריץ על 250W וזה יהיה חוקי לגמריי, אם תבחר להריץ אותו בעוצמה מלאה זו כבר האחריות המלאה שלך מול הרשות האוכפת ואני לא מעודד אף אחד לעבור על החוק.
    • היעוד של המנוע משחק תפקיד, אם תכריז ( אם מי ששלח את המנוע) שהמנוע מיועד לאופניים חשמליים יבדקו שאתה עומד בתקינה של אופניים חשמליים ואם תכריז שהמנוע מיועד לפרויקט במסגרת לימודית אז אף אחד לא ידרוש ממך שהמנוע יעמוד בתקינה של אופניים.

    אם אין לך "ידיים טובות" אז תשלם למישהו אחר שיש לו. אם קראת את היומן ראית שהיו חלקים ששילמתי לבעלי מקצוע שהיה להם ידע שלי אין.

    החנות ממנה הזמנתי כבר לא קיימת ככה שאני לא יכול להמליץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo