צרכנות נבונה דרך האינטרנט או פרק א, החנות הפיזית.

רשומה זו, המהווה חלק מסדרה של כמה רשומות בנושא צרכנות, משוכתבת וומעודכנת ובסיסה במספר רשומות שכתבתי בעבר.

לעיתים קרובות מדי, אני נתקל בבורות בכל הנוגע לצרכנות דרך רשת האינטרנט. אני לא מדבר על הסבתא שמעדיפה לשלם במזומן, אני מדבר על אנשים צעירים, אקדמיים, יצירתיים שמעדיפים לכתת רגליהם אל עבר החנות הקרובה, כאשר הרכישה נמצאת במרחק כמה קליקים מהם.

כאשר מכרי שומעים שאת רוב הרכישות שלי אני מבצע דרך האינטרנט, לרוב באתרים בחול, כגון Ebay ו Amazon אני מקבל המון שאלות בנושא לכן במקום לחזור על עצמי פעם אחר פעם החלטתי לכתוב בצורה מסודרת על הנושא, ולהפיץ את המסר.

כדי שנרצה בכלל לצאת מה-Comfort zone שלנו, דרושה מוטיבציה, במילים אחרות למה לא לרכוש בחניות פיזיות, בכך אני רוצה להתחיל.

מה יש בחנות,

מוכרים להוטים למכור, המוכר בחנות הוא בעל אינטרס פשוט, כל מכירה מתורגמת לעמלה(לפעמים באחוזים). ככל שהמוכר, מוכר יותר ככה התלוש משכורת שלו בסוף חודש נראה טוב יותר. חלק ידעו לספק מידע שטחי על המוצרים(מידע שאפשר למצוא לבד באינטרנט)

אינטרסים צרים של קמעונאי, לחנות יש מלאי שצריך להיפטר ממנו ומערכת סבוכה של יחסים מול יבואנים שדוחפת את החנות למכור את הסחורה לפי האינטרסים הצרים שלה, שלעיתים קרובות לא עולים באותו קנה מידה עם צורכי הלקוח.

מדיניות החזרה, מי שרוכש בחנות כפוף למדיניות ההחזרה של החנות שתלויה ליד הקופה(שלעיתים מאוד דרקונית).

שכירות, ארנונה, חשמל ועובדים. כל אלה עולים כסף ומישהו צריך לשלם את החשבון העלות הזו מגולגלת על הלקוח.

מה אין בחנות

מבחר, ברגע שאתם נכנסים לחנות, אתם מוגבלים למותגים ולדגמים שנמצאים בחנות, לא יותר ולא פחות. אם החנות לא הספיקה להביא את הדגמים של 2013 או שאין לה הסכם עם יבואן של מותג X, אתם לא תראו אותם באולם התצוגה, בלי קשר לטיב הסחורה.

מחיר תחרותי באמת. מחירי החנות אומנם לא מנותקים ממחירי השוק אבל אין זה אומר שהמחירים שם הכי טובים או ניתנים לחלוקה נוחה,לתשלומים מרובים.

אחריות, קראתם נכון. החנות היא סך הכל קמעונאי, כלומר מתווך בינכם לבין היבואן(שהוא בתורו מתווך בין החנות לבין היצרן). את האחריות תמיד תקבלו מצד ג', שיכול להיות מעבדה של היבואן הרשמי או מעבדה מקומית, במקרה של יבוא מקביל. ה"מישהו לדבר איתו" במקרה של תקלות הוא לא החנות אלא המעבדה.

אפשרות ל"הגיע" לחנות בלי ללבוש תחתונים, בלי להיכנס לרכב, לשרוף זמן ודלק, לחפש חניה…

יכולתי ללעוס ואת המידע, אבל במקום זאת אני חושב שכל אחד צריך להגיע למסקנות שלנו לבד. אומר רק שמבחינתי, החנות הפיזית היא אולם תצוגה(שגם את זה ה-Youtube הורג) צר, עם אינטרסים אנוכיים ומעט מאוד ערך מוסף.

בחלק הבא, נדבר על התשלום באשראי ותשלום און-ליין בפרט.

2 תגובות

  • z1george הגיב:

    אתגרת לי את התאים במוח וזה מה שייצא אחרי שחשבתי על מה שכתבת.
    מה שקרה במקומות שבהם השיטה שלך ניצחה הוא.
    היו חנויות High Street וחנויות משפחתיות קטנות של פעם, שהמוכר היה איש מבוגר עם סבלנות אין קץ ותודעת שירות אמיתית .
    הבעייה התחילה כשכולם באו , גזלו את זמנו, שאבו את המידע וההסברים ואז רצו הביתה והזמינו באינטרנט את מה שהזקן המליץ. הרי באינטרנט הכי זול.
    והאפקט המצטבר שכולם עשו את זה , המון פעמים ולאורך זמן, החנות הקטנה נסגרה כי לא עמדה בהוצאות השכירות והשכר והמלאי , בלי שהיו גם מכירות.
    ואז נשארת עם הרשת .
    והרשת לא באמת חופשית , היא נשלטת כבר על ידי התאגידים הדורסניים כמו Bezos שהתחיל כמו חנות ספרים סימפטית בלי מוכרים ובלי לחץ.
    וגמר בתור שולט יחיד בהוצאה לאור, שלוקח לעצמו רווחים אדירים ובמקביל משלם שכר מינימום , מפטר את מי שלוקח ימי מחלה, שודד את הסופרים, שודד את עובדי המחסן וכשיגמור להכחיד את המתחרים , גם ישדוד את הקוראים.

    אבל אוטופיית החופש המוחלט הweb הפך מזמן לעיסה ענקית של באנרים, פורנוגרפיה ושיווק ויראלי.
    ואיזה כוח משיכה עצום יש לפורומים קטנים ואינטימיים שבו אנשים יכולים פשוט לשוחח , מבלי לנסות למכור משהו לזולתם (גם דת ופוליטיקה הם marketing בעצם).
    כוח המשיכה הזה מתקיים כי התאגידים הכחידו בשיטתיות כל מקום שבו אנשים יכולים לתקשר בחופשיות.
    קופת חולים , בית ספר, תחב ציבורית , חנויות מכולת. הכל כך שונה ממה שהיה בשנות ה80.
    ועדיין איכשהו משהו הלך לאיבוד. הקידמה לא עשתה את האנשים מאושרים יותר. מצב העשירים מאד והעניים מאד , השתפר בזכות הטכנולוגיה.
    ה99% באמצע ? אי אפשר למדוד אושר ורוגע נפשי במונחים של תלג או כוח קנייה.
    פעם וידיאו עלה 1000$ ומה גדול הפלא שיכולת לשחק כדורגל במגרש , כי הילדים הגדולים ראו את זהו-זה בטלויזיה והמגרש היה פנוי.
    ואנחנו גם הקלטנו את השידור , בזמן הזה שיחקנו ואחר כך ראינו את התכנית שהוקלטה. איזה אושר .
    שום אייפון שבע אס לא ישווה לאושר הזה.
    נעצור פה?

  • Jacob הגיב:

    י

    z1george, post: 450, member: 34 wrote:
    המוכר היה איש מבוגר עם סבלנות אין קץ ותודעת שירות אמיתית . הבעייה התחילה כשכולם באו , גזלו את זמנו, שאבו את המידע וההסברים ואז רצו הביתה והזמינו באינטרנט את מה שהזקן המליץ. הרי באינטרנט הכי זול.

    יש פה סתירה. מצד אחת אתה אומר שאנשים לא ידעו לחפש מידע באינטרנט ולכן הם הגיעו לחנות של הזקן ומצד שני, אותם אנשים ידעו טוב מאוד לבצע את הרכישה עצמה דרך הרשת. לא בדיוק מסתדר לי, מי שיודע ליצור שם משתמש בחנות וירטואלית ולא מפחד למסור את פרטי אשראי, או לשלם ב-PayPal, ידע למצוא את המידע האכותי באינטרנט.

    מה שקרה בפועל, הוא שהאינטרנט הפך את המידע לנגיש לכולם(בלוגים, פורמים, כתבות, סרטונים וכו), לכן כבר לא באמת צריך סבא חביב(שלו יש אינטרסים משלו למכור מוצר X), הסבא איבד את הבלעדיות שהיתה לו על המידע(בדיוק כמו שהמווך דירות איבד את מקומו ליד 2).

    בסופו של דבר אתה תראה פחות ופחות חנויות פיזיות ויותר חנויות שיש להן נציגות וירטואלית.

    z1george, post: 450, member: 34 wrote:
    הרשת לא באמת חופשית , היא נשלטת כבר על ידי התאגידים הדורסניים כמו Bezos שהתחיל כמו חנות ספרים סימפטית בלי מוכרים ובלי לחץ.

    גם פה אני חולק עליך. לסופרים יש היום הרבה יותר אפשרויות להוציא לאור את הספרים שלהם. הסופר ממש לא חייב ללכת דרך רשת הפצה מיושנת, שלא לדבר על אמצעים לגיוס כספים כמו Kickstarter שמאפשר, לכל מי שיש רעיונות להגשים אותם בעזרת גיוס כסף מההמונים.

    ההורים שלי טוענים שהילדות שלהם הייתה מאושר יותר משלי. הדור שלי טוען את אותו הדבר. לדעתי דור הFB, יטען את אותו הדבר בנוגע לילדים שלו. לכולנו יש נטיה להתרפק על הנוסטלגיה של העבר. במבחן התוצאה, הקידמה מאפשרת לנו לעשות יותר ממה שעשינו פעם ומשאירה לנו יותר זמן פנוי לדברים שאנחנו באמת רוצים לעשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo