שינוי דרמטי במנועי Formula 1 לשנת 2014

כילד דמיינתי את Formula 1 כתחרות עם הנהגים הכי טובים והמכוניות הכי טובות בעולם. החלק השני היה נכון בעבר; בערך משנות השמונים ה-FIA, הגוף ששולט בין היתר במפרט המותר של מכוניות F1, התחיל להיות מאוד אגרסיבי במגבלות המלאכותיות שהציב, כתגובה לפיתוחים טכנולוגיים מאוד אגרסיביים.

מזיכרון אני יכול למנות:

  • איסור על חצאיות שיצרו שאיבה של הרכב לכביש
  • איסור על דחיסת טורבו
  • הגבלת סל"ד מירבי
  • הגבלה בכמות הדלק למירוץ
  • הקטנת המשטחים האווירודינמיים
  • הגבלה בכמות המנועים שניתן להחליף בסופ"ש מירוץ
  • הגבלה על תדלוקים
  • איסור על תדלוקים
  • צמיגים אחידים לכל הקבוצות (מזכיין אחד לעונה, בלי תחרות – תמיד מתכון להצלחה…)

להיסטוריית המגבלות המלאה

ההגבלות האחידות, ההומולוגציה, הן בסך הכל חלק מהספורט מאז ומעולם וכל אחת מהן נועדה לשפר בטיחות, לשמור על תקציב שפוי לקבוצות, לעודד התפתחות הנדסית מול אילוצים שרירותיים ו/או להגביר את ההנאה בקרב הצופים. בפועל, הרבה מהן נתנו תחושה של ניוון—שני צעדים קדימה ואחד אחורה.

בשנת 2014 קיבלנו עוד סבב הגבלות אבל לצידן גם כמה הקלות מעניינות.
[youtube]k8lyBFmkAKw[/youtube]

סיכום השינויים המעניינים ביותר:

  • המנועים קטנו ל-V6 בנפח 1.6 אבל לראשונה מאז שנות השמונים עם דחיסת טורבו! (לעומת 2.4L V8 אטמוספרי)
  • הספק המנוע מוגבל אלקטרונית ל-600 כוחות סוס (לעומת 750+ כ"ס)
  • שני מנועי עזר חשמליים בהספק כולל של 160 כ"ס, שאפשר לנצל למשך 33.3 שניות מצטברות בכל הקפה (לעומת 80 כ"ס במנוע חשמלי אחד במשך 6 שניות).
  • מנועי העזר פועלים כגנרטורים בזמן בלימה, מטעינים סוללה ואז פורקים אותה כדי לסובב את הגלגלים (מנוע אחד) ואת מדחס הטורבו (מנוע שני). השליטה במערכת המסובכת הזו היא על ידי מחשב (במקום כפתור "boost" ידני בעונות קודמות).

אנימציה מעולה:
[youtube]4vIjJg0lXgc[/youtube]

בקיצור, קיבלנו מכונית כבדה עם הספק מירבי נמוך יותר אבל פוטנציאל לתאוצה מרשימה ביציאה מפניות ומהירות ממוצעת גבוהה, בעיקר במסלולים מפותלים. 20% מההספק הוא חשמלי וזמין מיד ו-80% הנותרים ניזונים ממדחס טורבו חשמלי שמגדיל משמעותית את הזמינות גם כן.

כאמור, ה-boost החשמלי עלה מ-6 שניות ב-80 כ"ס ל-33.3 שניות בהקפה ב-160 כ"ס. זו עליה מאוד דרמטית באנרגיה החשמלית. מ-0.1 קוט"ש ל-1.1 קוט"ש להקפה. הקיבולת החדשה עדיין לא גדולה—בערך כמו של האופניים של Jacob—אבל ההספק והצורך להיטען לחלוטין בדקה-שתיים של סיבוב טורבינה + שניות בודדות של בלימה, כ-70 פעמים במירוץ מאוד מאוד מרשים. אני מת לשמוע יותר על טכנולוגיית הסוללות שבשימוש.

אז לחיי עונה סופר טכנולוגית ומעניינת!

5 תגובות

  • Jacob הגיב:

    דווקא בתחום המכוניות ובפורמולה בפרט אף פעם לא התעניינתי(לא לסקול אותי). לפי הכתיבה שלך נראה שצריך פלטפורמה אחרת, לא בהכרח במתכונת של פורמולה שתאפשר לשלב את כל מה שאפשר ברכבים.

  • Mike הגיב:

    בגדול, כן – זו אחת המסקנות. יהיה מאוד מעניין לראות "best effort" אמיתי, בלי הגבלות.

    די מדהים לחשוב שעוד לא ניסו ברצינות לבנות את המכונה שנטו שתעבור תוואי של מסלול מירוץ, על גבי הקרקע, בהכי מעט זמן.

    כמו במטוסי קרב, הגוף האנושי מתחיל להיות המגבלה הגדולה וזו ובדיוק כמו שם הפתרון יצטרך להיות שליטה מרחוק או אוטומציה מלאה, מה שיהפוך את כל העסק לעוד יותר מעניין :-)

  • Jacob הגיב:

    אני חושב שלאנשים קל יותר להתחבר לתחרות שבה האדם מפעיל בצורה מאוד ישירה את המכונה, זה נותן תחושה מזוייפת של "כל אחד יכול לעשות את זה"
    למשל זה סוג ספורט(בדיוני כרגע) שלדעתי יצליח הרבה יותר מ"מכוניות על שלט"

    [media=youtube]3S8a180uYBM[/media]

  • Mike הגיב:

    עם כמה שאני אוהב Battlebots ונגזרות עתידיות שלהם, הסרט הזה היה פשוט זוועה.

    בכל מקרה, לצערי עבור רוב האוכלוסיה אתה צודק. רובוטים חוקרים את המים העמוקים באוקיינוס כבר שנים אבל כשמורידים לשם אנשים (ג'יימס קאמרון) פתאום לכולם אכפת.
    עדיין, החלום שלי הוא Formula Unlimited :-)

  • Jacob הגיב:

    הייתי צריך להתחיל ב-Disclaimer שמסביר שהסרטון לא מהווה המלצה לצפיה בסרט :)

    אתה לא יכול לקחת מג'ימס קאמרון את הקרדיט.
    [media=youtube]HIC22gQfh6E[/media]

    אני חושב שהחלום שלך יבוא לידי ביטוי על ידי חברות פרטיות ואנשים כמו אלון מאסק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo