למה עברתי מטלפון אנדרואיד לאייפון עם iOS ולמה אני נשאר

מה שהניע אותי לעבור ל-iOS אחרי הרבה מאוד שנים עם מכשירי אנדרואיד לא היתה סיבה פילוסופית במיוחד, עברו לי בידיים מכשירים של כל מיני יצרנים, כולל לא מעט מכשירי נקסוס וכולם ללא יוצא מן הכלל סבלו מבעיות חומרה או תוכנה שאף אחד לא רץ לתקן, כולם התחילו לזחול אחרי כמה חודשים וכולם נזנחו מהר מאוד לטובת איטרציות חדשות. נמאס לי לחזור על אותו הניסוי תוך צפיה לתוצאות שונות. רציתי מכשיר שיתן לי ראש שקט בלי שאני ארצה לרסק אותו על הקיר פעם ביום ובלי שאני אצטרך לבצע דיאגנוסטיקה אינסופית.

כמה קשה להוציא עדכון לטלפון אנדרואיד?

מה שדחף אותי סופית היתה אינפוגרפיקה של HTC שנוגעת בנושא של עדכוני תוכנה שהמחישה לי עד כמה דבר טריויאלי כמו עדכון (כולל עדכוני אבטחה קטנים) הינו פרויקט מורכב כאשר מדברים על אנדרואיד.

 אנדרואיד HTC Infographic update

ארוכה היא הדרך של העדכון עד לבית הלקוח

אם רק לגלול את האינפוגרפיקה זה מתיש, הבנתי שרציונלית בקונסטלציה הנוכחית אמשיך לקבל תמורה בינונית ודבר לא ישתנה כל עוד יש כל כך הרבה שותפים שיש להם מילה בתהליך יצירת המכשיר ותחזוקתו.

ההחלטה לעבור התגבשה

אחרי קרוב לשנה עם iPhone 7 ואחרי שהתגבשו אצלי מספר תובנות אני יכול לומר בלב שלם שאני לא אחזור ל-אנדרואיד, יש כמובן את הסיבות הפרקטיות, המכשיר שברשותי אמין, מעודכן ומספק לי שלווה. אבל הסיבה בגינה אני לא הולך לחזור בחזרה היא פילוסופית.

השירותים שגוגל מפתחת ומתחזקת עולים הרבה מאוד כסף, אנחנו המשתמשים פשוט משלמים במידע אישי אותו גוגל אוספת עלינו בעת השימוש ואותו היא ממירה לפרסומות ממוקדות אותן היא מוכרת למפרסמים. כל שירות או מוצר שגוגל מפתחת הוא פשוט עוד אפיק לכריית מידע כאשר, הכל נמדד לפי יעילות הכריה. גוגל לא מחוייבת למוצרים או לשירותים (ניתן לראות הוכחה בשטח לפי הזמן שלוקח למפתחים להוציא גרסא של אפלקיציה פופאלרית ל-iOS לאנדרואיד). היא מחוייבת לפרסום מדוייק ככל האפשר. המוצרים והשרותים שהיא מספקת הם פשוט תוצר הלוואי, כלים ברי חלוף שמשרתים את המטרה.

מה גוגל רוצה בכלל?

המערכת של גוגל לא יוצאת מהכלל. גוגל מעוניינת להגיע לכמה שיותר אנשים ולדחוף את שירותי כריית המידע שלה כמה שיותר עמוק, ליצור תלות בשירותים שלה מצד המשתמשים, המפרסמים והשותפים העסקיים שלה. אין לגוגל שום אינטרס אמיתי לוודא שהטלפון שמריץ אנדרואיד יקבל עדכונים או להתעסק עם חומרה. לגוגל יש אינטרס עליון להמנע מחיכוך מיותר עם יצרניות חומרה או המפעילות. אבל אם חלילה מישהו ינסה למכור מכשיר ללא ה-Play service שתפקידו לאסוף מידע במכשיר גוגל תמנע ממנו כל גישה לחנות ה-Play ולשירותים שלה. הסיבה ש-אנדרואיד נראה כמו שהוא נראה באינפוגרפיקה הוא בחירה מודעת של גוגל בקונסטלציה שמספקת פרנסה לכול השותפים, כאשר טובת משתמש הקצה נמצאת בתחתית סדר העדיפויות.

אפל עושה זאת אחרת

אפל בחרה בנתיב אחר מגוגל, המודל הכלכלי שלה מבוסס מאז שהיא נוסדה ברובו על חומרה, ה-iPhone שברשותי מריץ את iOS והם מקור הפרנסה של אפל ואני הלקוח. מודל כלכלי כזה מאפשר לאפל לקחת עמדות בנושאים של פרטיות שגוגל לא יכולה להרשות לעצמה. אפל מחוייבת למוצרים שלה ומתפרנסת מהם ומכיוון שכך הם מלוטשים וזוכים לתמיכה כל כך טובה. אישית אני מעדיף לשלם על מוצרים בכסף ולא במידע אישי אבל אם נניח את נושא הפרטיות בצד כשאני קונה מוצר אני רוצה לדעת שאני קהל היעד, לדעת שהמודל הכלכלי סובב סביבי ולדעת שהמוצר שבו אני משתמש איננו תוצר לוואי שכל תפקידו הוא לשתות אותי בקשית.

ההחלטה הסופית היא…

לכן, בלי תלות בפיצ'רים שיוצגו בעתיד במערכת האנדרואיד או במחיר, המכשירים אני לא רואה את עצמי עוזב את iOS.

TekTok logo