צרכנות נבונה דרך האינטרנט, פרק ב'-התשלום באשראי
אחרי שדיברנו על מוטיבציה בחלק הראשון, הגיעה הזמן לעבור את אחד המחסומים שמונעים מרבים לרכוש און-ליין, התשלום המכוון בכרטיס האשראי. ברשומה זו אראה שלא רק שבטוח לשלם באשראי אלא שמאוד מומלץ להשתמש בו.
החוסר רצון למסור פרטי אשראי באינטרנט אומנם לא מגובה בהגיון(מסירת הפרטים בטלפון או "גיהוץ" הכרטיס בכל חנות פיזית פחות מאובטח ממסירת הפרטים באתרים מאובטחים) אבל בהחלט משוכה שצריך להתיחס אליה לפני שממשיכים.
הטעון המרכזי נגד שימוש בכרטיס האשראי פשוט, מי שמקבל את מכלול פרטי האשראי שלכם(בלי תלות בדרך), מקבל גישה חופשית לחייב עסקאות אשראי מהחשבון שלכם. המוכר פיצה שקיבל את פרטי האשראי,, יכול, אחרי החיוב עבור הפיצה המשפחתית לרכוש לעצמו טלויזיה נחמדה לסלון. אין לנו באמת את היכולת לשלוט במה שעושים עם פרטי האשראי שלנו, ברגע שמסרנו אותם.
בפועל הדברים לא כל כך פשוטים,
בטווח הקצר, חברת האשראי תגן עליכם במקרה של שימוש לרעה בכרטיס האשראי(חברת האשראי תחזיר לכם כסף שנגנב שלא כדין מהחשבון שלכם במקרה של גניבת פרטי האשראי או שימוש לרעה). מנסיון אישי, תוך 24 שעות קיבלתי בחזרה מעל 10 אלף שקל שנגנבו ממני, כאשר חברת האשראי הייתה זו ששמה לב לחיוב החריג וחסמה את הכרטיס מיוזמתה.
בטווח הארוך, בעלי עסקים לא יכולים להרשות לעצמם לנהוג בחוסר יושר. בעל עסק שירכוש לעצמו טלויזיה בכרטיס האשראי שלנו ישאר בלי לקוחות ויצטרך להתמודד עם המחלקה המשפטית של חברת האשראי.
אחרי שראינו שיש עם מי לדבר במקרה של שימוש לרעה בכרטיס האשראי, אפשר להתקדם ליתרונות בשימוש בכרטיס האשראי.
מעקב מסודר אחר הוצאות. בניגוד לתשלום במזומן, כל עסקאות האשראי רשומות ומסודרות, מה שמאפשר לנו לנהל מעקב מסודר אחר ההוצאות החודשיות, בניגוד לכסף מזומן ש"מתמוסס" מעצמו בלי שנדע בדיוק על מה הוצאנו אותו.
צד ג' כבורר. ברגע שאתם מבצעים עסקה דרך חברת האשראי, אנחנו מכניסים עוד צד לעסקה(בניגוד לתשלום במזומן) ולא סתם עוד צד אלא חברה מאוד רצינית עם משאבים שלא זמינים לפרט. במקרה של בעיות עם הרכישה ואי יכולת להגיע להבנה עם המוכר, יש את האפשרות לפנות לחברת האשראי לעזרה. מה שיקח פחות זמן מפניה לבית המשפט(אליו בכל מקרה תמיד אפשר לבגיע).
חברת האשראי תתערב במקרים של:
- מוצר פגום, שהמוכר לא מצליח לתקן ולא מחליף.
- חיוב לא מאושר, כלומר במקרה והמוכר גבה יותר ממה שהיה צריך.
- כשל תמור, כלומר הזמנתם מוצר ולא קיבלתם אותו תוך זמן סביר(זמן האספקה בדף המכירה).
מדיניות החזרת מוצרים אחידה. לפי חוק הגנת הצרכן(הפרטי) בארץ, במקרה של עסקת "מכר מרחוק", כלומר עסקה דרך האינטרנט או דרך הטלפון, אנחנו זכאים לבטל את העסקה תוך 14 יום מרגע קבלת המוצר באריזתו המקורית. כלומר אין צורך להסתמך על מדיניות ההחזרות של החנות(שתלויה ליד הקופה) ואין צורך לשכנע את המוכר לבטל, ברגע שביצעתם עסקת מכר מרחוק יש לכם את הזכות לבטל את העסקה תוך 14 יום מרגע קבלת המוצר.
שכבת הגנה נוספת מגיעה בצורה של שירות ה-PayPal(ישנם שרותים דומים כגון Google Wallet), שירות המאפשר לבצע רכישות דרך הרשת בצורה מאובטחת במיוחד.
נקודת תורפה העיקרית ממנה התחלתי היא מסירת פרטי האשראי באופן גלוי לצד ג', PayPal נועד בדיוק על מנת למנוע זאת.
אופן הפעולה פשוט, נרשמים לשירות ומספקים את פרטי הכרטיס אשראי, ברגע שמבצעים רכישה באתר האינטרנט שתומך בשירות, חברת PayPal גובה את התשלום מכרטיס האשראי ואז משלמת מחשבונה למוכר, בלי שפרטי האשראי יוצגו למוכר.
.
היתרונות של PayPal לא נגמרים באבטחה.
- השרות מספק שכבת הגנה נוספת במקרה של בעיות, כמו מוצר שלא מגיע או מוצר פגום. שירות הלקוחות של PayPal ישמש כבורר אם לא נצליח להגיע להבנות עם המוכר(רק לא לשכוח שיש 45 יום ממועד התשלום לפתיחת הדספיוט) ובאופן כללי מוטה לטובת הקונה.
- תשלום העמלות עבור השרות חל רק על המוכר
- חווית רכישה מהירה יותר, המוכר מקבל את פרטי הכתובת מ-PayPal
- מוכרים בעייתים שנפתחים נגדם הרבה דיספיוטים מוצאים את עצמם נחסמים מהשרות.
השרות אומנם אמריקאי(שייך ל-Ebay) אבל יש שרות לקוחות בשפה העברית.
בחלק השלישי של סדרת הפוסטים נדבר על Ebay בפרט והאם הדשא שם באמת ירוק יותר.