איך לבחור מגבר/רסיבר ורמקולים: מדריך

מוטיבציה

בכתבה הקודמת  סאונד בר? לא תודה! דיברתי על החיסרון של סאונד ברים ורמקולים “קטנים וחכמים” למיניהם כפתרון לקולנוע ביתי, משחקים ומוזיקה בסלון.
כאמור הסיבה העיקרית היא פשוט הפיזיקה: רמקולים בקוטר גדול יותר, עם תיבת תהודה גדולה יותר, מספקים אודיו עשיר יותר עם נוכחות. זה ממש לא עניין של “באסים” חזקים או להתלהב מהווליום, להיפך מה שהכי אהבתי במעבר לרמקולים סלוניים רציניים יותר הוא היכולת להבין דיבור גם בעוצמה נמוכה, אפילו בלי להפריע למי שישן בחדר הסמוך.

בהנחה ששכנעתי, הפעם אשתף עצות מעשיות: איך תוקפים את הבעיה? איך בוחרים רמקולים, מגבר וגורמים לכל הקסם להתרחש?

נצטייד במגבר או רסיבר

המגבר, או רסיבר (שכולל בתוכו מגבר), הוא בעצם הגשר בין כל הטכנולוגיה המודרנית שלנו לרמקולים האנלוגיים עצמם, שיכולים להיות גם בני 30 שנה.
ככל שהתקציב גדול, השמיים הם הגבול במגברים. בחוגי אודיופילים יספרו לכם גם שאין מה להתקרב למגבר בפחות מ-5000 ש”ח. אין לי ספק שיש שיפור בצליל ככל שזורקים שטרות על המוכר אבל לצרכים שלנו, נתמקד ב-80% ונזכור שכבר ממגבר ורמקולים בינוניים נקבל קפיצה גדולה לעומת רמקולים קומפקטיים למיניהם.

הפתרון הבסיסי – 300

הדבר הכי פשוט שאני יכול להציע כדי להניע רמקולים סלוניים סבירים הוא מגבר סטריאו כזה. זה נטו מגבר. הוא יודע לקבל אות אנלוגי חלש (כבל RCA – “בננות” – או PL של אוזניות) ולהמיר אותו לאות חזק שיניע זוג רמקולים בווליום מכובד.

small stereo amplifier

מגבר סטריאו קטן

מגברים קומפקטיים כאלה לא בהכרח טובים בהרבה מהמגברים המובנים בסאונד בר אבל הם יאפשרו לכם חופש להשתמש ברמקולים גדולים נפרדים לבחירתכם. אם זה מה שיגרום לפרוייקט של אודיו טוב בסלון לעמוד בתקציב ולצאת לפועל, לגמרי לכו על זה!
ראיתי כבר כמה סלונים שמשתמשים בפתרון כזה ולא האמנתי כמה צליל הקופסה הקטנה מספקת. כמו כן תמיד אפשר לשדרג בעתיד לרסיבר מלא עם אותם רמקולים.

רק הערה קטנה, זה מוצר אלקטרוני די עדין וקשה למצוא פה ממש מותגים מוכרים. אז קנו דגם עם הרבה ביקורות טובות ובמקום שמאפשר החזר וזיכוי.

הפתרון המפנק – 1,300

במידה והתקציב מאפשר, אני ממליץ לעשות את הצעד ולרכוש רסיבר בסיסי. רסיבר היה במקור קטגוריית מוצרים שהיא כמו מגבר רק עם מקלט רדיו מובנה (מכאן השם). היום, מדובר במכשיר עם הרבה יכולות מולטימידה שכולל גם מגבר מובנה. אפשר למצוא רסיבר סראונד מבית טוב בכ-1,300 .

home theater receiver

רסיבר קולנוע ביתי

אז למה לשלם פי ארבע? אני מציע לצאת פה מהמנהג של השוואת מחירים יחסית. במקום פי ארבע, בואו נראה את זה כהשקעה חד-פעמית של 1,000 שתעשה לכם חיים קלים יותר במשך הרבה שנים. פלוס, תמיד אפשר למכור ולהחזיר חלק מההשקעה. מה מיוחד ברסיבר?

  • יציאות ל-5.1 ומעלה ערוצים. כלומר, יש לכם האפשרות לחבר אליו בו-זמנית זוג רמקולים ראשיים, סאב וופר נפרד, רמקול סנטר וזוג רמקולים אחוריים. רמקול סנטר מאוד שימושי כי הוא מוקדש בסראונד לקולות השחקנים. כמובן, אם יבוא לכם להרקיד את הבית בכל שאגה של דרקון בסדרה, תוכלו להוסיף סאב וופר.
  • התפריטים של הרסיבר מופיעים על גבי הטלויזיה. יש שלט רחוק ואפשר גם (בדגמים עם ARC) להשתמש בשלט הטלוויזיה לתפעול שני המכשירים.
  • הזרמת מוזיקה מהטלפון או מהמחשב בלי כבל עם חיבור בלוטות’, WiFi ואפילו כרומקאסט בחלק מהדגמים.
  • כניסות אודיו דיגיטליות. כלומר ההמרה מדיגיטלי לאנלוגי (DAC) מובנית ברסיבר ולא מסתמכת על DAC איכותי פחות בטלפון/סטרימר/ממיר/טלויזיה.
  • מיקרופון מיוחד לכיול אוטומטי של הצליל לרמקולים ולחדר. בהתקנה הראשונית שמים את המיקרופון איפה שיושב המאזין, לוחצים על כפתור והכל מוגדר לבד.
  • מפצל HDMI מובנה שמוסיף לטלויזיה עוד כמה כניסות HDMI, כולל אחת או שתיים של 4K.
  • כניסת USB לניגון מ-disk on key
  • אם זה מעניין מישהו, רדיו FM/AM מובנה.

 

אולי להיפך כדאי לקנות דגם יקר שהוא לא הבסיסי? בזמנו חשבתי כך וקניתי רסיבר דרגה אחת מעל, ב-2,200 .
מה השתפר? קיבלתי עוד שני חיבורי HDMI (בדיעבד הארבעה הרגילים היו מספיקים) וחיבור WiFi להזרמת מוזיקה (אבל מי מרים היום FTP ביתי, יש ספוטיפיי וכו’) ולעדכוני תוכנה (קיבלתי בדיוק עדכון אחד ביום ההתקנה ויכלתי בקלות לחבר בשבילו כבל רשת, שנתמך גם בבסיסיים). אז באמת שתחסכו את האלפייה.
מבחינת איכות הסאונד, לא הרגשתי הבדל בין שתי הדרגות. כאמור אם אנחנו רוצים להיכנס לממלכת האודיופילים גם ההשקעה הזו לא מספיקה.

בגלל הגודל והמשקל, אני מציע לקנות רסיבר בארץ, מחנות טובה שמתמחה באודיו ועם אחריות. לכו על דגם מהשנים האחרונות כי יכולות המולטימדיה משתפרות כל הזמן. לדוגמה HDMI 2.0 HDCP2 שמאפשר 4K ו-HDR במפצל ה-HDMI, בלוטות’ 4.0+ שחוסך לטלפון סוללה ובקרוב בטח גם תמיכה ב-Alexa.

כבלים לרמקולים – 100 ₪

רמקולים מתחברים למגבר עם חוטי חשמל חשופים פשוטים, אחד לפלוס ואחד למינוס. מאחורי הרמקול ומאחורי המגבר יהיו חיבורים עם קפיץ או הברגה שמאפשרים לקבע בו את החוט החשוף. כבלים לרמקולים מגיעים בסלילים ומצופה שתחתכו לבד לאורך הרצוי. בדרך כלל הפלוס והמינוס של כל רמקול יבואו מחוברים.

speaker wire coil

סליל של כבל רמקולים

תבדקו בבית כמה מטרים אתם צריכים (כולל לסנטר/רמקולים אחוריים אם החלטתם שאתם רוצים גם). תוסיפו לכל חתיכה כמה מטרים כדי שיהיה נוח להזיז בעתיד אבל לא להגזים כי כל מטר מאבד קצת עוצמת שמע. סאב וופר מגיע עם כבל מיוחד משלו אז אל תכלילו אותו.
הקוטר צריך להיות 14 AWG או אם אין ברירה 16 AWG (קטן יותר). 12 AWG הוא מאוד עבה ולא יכנס בשלמותו לחיבורים אז חבל על הכסף.

תוכלו לבקש בחנות אודיו שימכרו לכם את האורכים הרצויים (וגם יחשפו את הקצוות). 50-100 הם די והותר לכל הסיפור. כמו כל דבר באודיו יש כבלים מאוד יקרים ויש המון הייפ סביב הנושא. אל תתנו למוכר לסבן אתכם ואם בכל זאת בא לכם להשקיע, תשקיעו ביתר הציוד. אם הזמן לא לוחץ אפשר להזמין למשל את הסליל הזה שיהיה מעל ומעבר.

בזמן החיבור חשוב להקפיד שהפלוס (אדום) במגבר ילך לפלוס ברמקול והמינוס למינוס, אחרת מאבדים הרבה עוצמה ויכולים להזיק לרמקול. אם לא ברור מצבע החוט, ממש קחו טוש וסמנו בקצוות, העיקר לא לטעות.

הכיף האמיתי: רמקולים – 200+

נרצה כמובן גם להצטייד בלפחות זוג רמקולים ופה העסק נהיה יצירתי. הרסיבר עושה את כל הקישור בין הטכנולוגיה הדיגיטלית המודרנית שלכם לרמקול, שהוא יצור אנלוגי ופשוט. זה אומר שחוץ מבחנות אפשר למצוא רמקולים משומשים מעולים, אפילו בני 20 שנה. תפתחו לוח מודעות ותראו מגוון עצום של מימדים וקונפיגורציות. בגלל שזה לא מוצר מאוד מבוקש, המחירים יכולים להתחיל מ-200 ודי כיף לחפש מציאות.

variety of second hand speakers

חפשו מציאות אבל בדקו טוב

מה לחפש

ההמלצה שלי היא לחפש זוג רמקולים מדפיים גדולים או, אם גודל הסלון מאפשר, רמקולים רצפתיים. שימו לב לקוטר של הדרייברים הראשיים, כאשר קוטר 8 אינצ’ ומעלה יאפשר לכם לוותר על סאב וופר נפרד אם אתם לא חולי בס מושבעים. חשוב שיהיו בנוסף דרייברים נפרדים קטנים יותר לצלילי הביניים (mid) ורצוי גם טוויטרים מובנים לצלילים הגבוהים.

כשאתם רואים מודעה מעניינת לרמקולים משומשים, קודם כל תבקשו תמונות של כל הדרייברים כדי לראות שאין קרעים בממברנות ושהטוויטרים לא מעוכים. אם יש שם פגם, כדאי לא להתקרב. בקשו את הדגם המדוייק ותחקרו עליו ברשת. חיפוש גוגל יגלה סצינה שלמה של פורומים בנושאי אודיו וגם על רמקולים ישנים אפשר למצוא סקירות מקיפות. כאמור, אל תשקעו עמוק מדי בבור האודיופיליה, ברור שיש רמקולים טובים יותר. רק תוודאו בביקורות שמה שאתם קונים לא זבל ושווה את הכסף שלו.

מה לבדוק

כשהגיע הזמן לבוא לקנות, קודם כל תבדקו שוב את הרמקולים פיזית לקרעים וחבלות. ודאו שהתיבה של הרמקול שלמה ולא מתפרקת או מנופחת מנזקי רטיבות.
כמובן שאי אפשר לוותר על בדיקת שמע ופה צריך לבוא מצוייד. בואו עם המגבר/רסיבר שכבר הצטיידתם בו, עם כבלים שכבר חתוכים ומחוברים. חברו את שני הרמקולים, נגנו (מהטלפון בבלוטות’ או כבל אוזניות) שיר שאתם מכירים טוב. אם בנסיבות הלא אידאליות האלה הרמקולים כבר נשמעים לכם טוב, נהדר. מפה זה רק ישתפר עם אודיו דיגיטלי איכותי יותר ומיקום טוב בסלון שלכם.

למה להאזין בבדיקה? קודם לוודא שאין קרקושים או זמזומים כלשהם. שנית, בווליום נדיב אבל לא גבוה אתם רוצים שהצליל יהיה ברור וימלא את כל החדר, לא ירגיש כאילו שהוא מגיע רק מכיוון הרמקולים. כל היתר עניין של תחושה אישית. שווה לבקר קודם בחנות אודיו ולקבל נקודת השוואה.

סיכום

מקווה שעשיתי סדר בראש ועודדתי אתכם לקבל את האתגר ולשפר את האודיו בסלון שלכם. אני בטוח שבסדרה הראשונה, במשחק הראשון או בשיר הראשון כבר תרגישו בהבדל ולא תרצו יותר לחזור. אני מקווה גם שתקחו את הכל בפרופורציה ולא תיפלו לבור של השוואות והתלבטויות בלי סוף. תשקיעו מעט מאמץ ומחשבה אבל לא יותר מדי. בסוף המטרה היא לא הציוד אלא החוויה.

 

מיכאל שטילרמן

מיכאל מוקסם מכל מה שטכנולוגי והנדסי; הוא PC גיימר מושבע בזמן שאין לו, מפתח web בשאר היום ואוסף גאדג'טים בין לבין. מיכאל נהנה לכתוב אבל עיקר תרומתו היא בצללים, בצד הטכני של TekTok. על רובה לעולם לא נשמע...

  תגובה אחת

  • Avatar שניצל הגיב:

    כמה דברים:
    לקוטביות החיבור לרמקול אין משמעות מבחינת עוצמה, וגם לא ניתן לגרום נזק. מה שכן, אם מחברים רמקול אחד בקוטביות הפוכה מהאחר, מקבלים פאזה הפוכה בין הרמקולים שזה לא רצוי.
    רמקולים לא מחברים בחוטי חשמל, אלא בכבלי רמקול. זה דבר אחר לחלוטין, כאשר שטח חתך של 16 גייג’ זה די והותר לרוב הרמקולים הביתיים.
    בניגוד למגברים, לרמקולים יש בלאי. ממברנות מתעוותות, וסראונדים נקרעים. לא מומלץ בכלל לקנות רמקול בן יותר מ15. ומלבד זאת טכנולוגיה מתעדכנת. רמקולים בני ימינו עשויים מחומרים מתקדמים כמו אלומיניום/פולימר, ומפיקים צלילים טובים ומדוייקים יותר מממברנות הקרטון, וזה בלי קשר לאודיופילייה. רק פיזיקה פשוטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo