הכותב הוזמן לאירוע ההשקה של משקפי ה-MR של אסוס והתנסה בהן באירוע. כמו כן, התנסה במשקפי Samsung Odyssey בבעלות פרטית.
מיקרוסופט מחזירה מלחמה ל-Oculus ול-Vive עם Windows MR
מיקרוסופט, שהתמקדה עד כה ב-HoloLens, נכנסת לעולם ה-VR הביתי עם פלטפורמת Windows MR. בדומה לגוגל עם Android Wear, מדובר בפלטפורמת תוכנה שמיקרוסופט מפתחת ומספקת, בשילוב עם מפרט חומרה מתאים שמייצרות שותפות חומרה דוגמת דל, אסוס וסמסונג.
הדמיון בין הערכות השונות של שותפות החומרה לא קטן וניכר שישנה התבססות על עיצוב רפרנס אחיד אבל בכל זאת, ניתן למצוא בידול באיכות החומרים, אוזניות (מובנות או ללא) ובעיצוב.
עקיבה
בואו נתייחס לפיל שבחדר. הבשורה הגדולה והחולשה הגדולה של משקפי Windows MR היא שהם מוכלים בעצמם, בלי מצלמות חיצוניות. זה אומר שאין צורך לחווט את כל החדר עם 2-3 מצלמות, כבלים מאריכים וחצובות ולתפוס כל חיבור USB פנוי במחשב. נהדר.
אבל זה גם אומר שזיהוי תזוזות לאורך צירים ראשיים מבוסס על עיבוד תמונה מהמצלמות הקטנות שעל המשקפיים עצמם, שמנסים לעקוב אחרי תנועת החדר עצמו, בלי נקודות ייחוס נוחות כמו לדים. התוצאה היא עקיבה קופצנית יותר של תנועות ראש. עם הידיים המצב רע עוד יותר ויש "מיקומים אסורים" שפשוט לא נתמכים. מחזיקים את הידיים ליד הכיסים או מעל לראש? אין למשקפיים יותר מושג איפה הן והתוצאה היא שבירה של העקיבה ושל חוויית המשחק.
בהשוואה, ב-Oculus Rift עם שלוש מצלמות מפוזרות טוב בחדר, בעיית העקיבה פתורה כמעט ב-100%. קשה מאוד "לעבוד" על המערכת והיא מזהה את הראש גם כשמשתופפים אל הרצפה או ידיים כשהן מאחורי האוזניים. לדוגמה, ב-Lone Echo.אפשר להפעיל פנס על ידי לחיצה על הרקה הימנית (צד הראש). לא לרחף ליד הראש, לא לעשות תנועה מוגזמת מאחורי הראש — מספיק ב-ד-י-ו-ק לגעת ברקה. מה, יש ל-Rift חיישני מגע בצדדים? לא! העקיבה של המצלמות החיצוניות עד כדי כך טובה!
הפער הגדול בין אלמנט שעובד כל כך טוב עד ששוכחים ממנו לבין בעיה שחושפת את עצמה באופן תדיר הוא עצום ועבורי אישית מדובר ב-deal breaker.
בפן האופטימי, עדכוני תוכנה עשויים לשפר את העקיבה (עד גבול מסויים). קל גם להניח שבדורות החומרה הבאים יהיו מצלמות נפרדות גם על כל שלט שיאפשרו לידיים לעבוד בכל מיקום במרחב.
Mixed Reality
אז רגע… פועל יוצא מהמצלמות הנדרשות על המשקפיים הוא היכולת לשלב, באופן כזה או אחר, וידאו חי לתוך התצוגה. כלומר, יש אפשרות לשלב AR (אלמנטים וירטואליים על גבי וידאו חי) עם VR (כל התצוגה וירטואלית) בכל מינון רצוי. זה אפילו בשם. בפועל, לא נראה שזו עדיפות ונראה שחלק מהמצלמות הקדמיות בכלל שחור-לבן (טוב לזיהוי תנועה וזהו).
תוכנה
גם פה ל-MR זוית מיוחדת. השלטים? מתחברים כאמצעי קלט Bluetooth רגילים (צריך לצוות כל אחד בנפרד) ב-Windows. המשקפיים עצמם מתחברים ב-USB3 + HDMI. כשמחברים אותם, מקבלים הצעה להתקין את תוכנת הניהול של מיקרוסופט, Mixed Reality Portal.
תביאו בחשבון שהורדת התוכנה לא קצרה (עד 30 דקות) ויתכן ותידרשו גם להתקין את עדכון ה-Creators Edition החדש של Win 10, גם כן לא מעט זמן ואתחול. אז, החוויה לא פשוטה כמו חיבור מסך או שלט Xbox אבל בקו אחד עם משקפי VR אחרים.
הפורטל עצמו די פשוט לשימוש ומופעל אוטומטית עם הרכבת המשקפיים.
בפורטל הוירטואלי, השחקן מוצנח לווילה מרשימה על צוק לצד הים. בשונה מחלק מהסביבות, אפשר לטייל בה באופן חופשי למדי ע"י השתגרות או בקפיצות בעזרת השלטים. אפשר אפילו לטפס על הגג ולנסות לקפוץ מהצוק ? (ספויילר—יש רצפה שקופה).
עם קריצה (מכוונת או לא) ל-Microsoft Bob, הממשק מנסה לדמות יותר את העולם האמיתי; החנות היא שקית קניות שמונחת באחד החדרים; תוכנות מותקנות רואים על מסך בחדר אחר; יש חדר הקרנה עם מסך קולנוע לסרטים. אם משקיעים יותר, אפשר לגרור חלונות חדשים מתוך תפריט ולמקם אותם, בסגנון Minority Report, בכל מקום וגודל בבית.
מאוד מרשים אבל בסך הכל אחרי שתי דקות של התפעלות, התגעגעתי לקיר פשוט של אפליקציות כמו בפלטפורמות VR אחרות.
מחיר
הערכות של Windows MR נעות היום סביב $300-450, כאשר הערכות המושקעות יותר כבר מתברגות במחיר בין Oculus Rift Touch ב-$399 לבין HTC Vive ב-$599.
אז מצד אחד כאמור ערכה של Windows MR מוותרת על מצלמות חיצוניות, מצד שני מקבלים רזולוציה גבוהה יותר ובמקרים מסויימים, עדשות משופרות. בכל מקרה, נראה שהמחיר היום מעט מנופח (אולי בגלל מלאי נמוך?) ואני צופה ירידה נדיבה בקרוב.
מי השוק?
בואו נעבוד באלימינציה; חובבים מושבעים של VR, עם תקציב גבוה, חדר ייעודי ונכונות לסבול סיבוכים אינם קהל היעד.
משתמשי casual שרק רוצים צ'ט VR, סרטי 3D, תמונות פנורמיות ומשחק פה ושם ימשכו כנראה יותר לפתרונות מבוססי-מובייל כמו Gear VR ו-Oculus Go (בקרוב). עם אלחוט מלא, מחיר נמוך יותר ובלי צורך במחשב כלל מדובר בחבילה אטרקטיבית יותר לדור שחקנים שברובו כבר לא רגיל לעבוד עם מחשבים מסורתיים.
אנחנו נשארים עם שכבת חיץ, כנראה לא קטנה, בין שתי הקבוצות לעיל; משתמשים שכבר יש להם לפטופ חזק או מחשב שולחני סביר+. הם יהיו מוכנים לשלם $300 כדי לפתוח את עצמם לחוויית VR.
Windows MR טוב לכולם
ערכות Windows MR מציעות איזון טוב ביצועים למחיר ש—וזה הכי חשוב—עדיין מבוסס PC ותומך בפלטפורמות המבוססות, Steam ו-Oculus. כל צרכן חדש של Windows MR מגדיל את השוק ואת ההכנסות של מפתחי המשחקים והופך את ההשקעה ב-PC VR לכדאית יותר. התוצאה היא Win-Win-Win בין יצרניות חומרה, צרכנים ומפתחים.
לכל הפחות מהסיבה הזו, Windows MR הוא ניצחון חשוב ל-VR ויוזמה מבורכת.