Control - שליטה עצמית מוחלטת, סיקור. - TekTok
גילוי נאות
Unbiased

המשחק נקנה בכספו האישי של הכותב

Control – שליטה עצמית מוחלטת, סיקור.

בכנות, עבר די הרבה זמן מאז כתבתי סיקור למשחק כלשהו. סיבה אחת היא העבודה החדשה שלי, לה אני מקדיש הרבה מאוד מהזמן שיש לי, אבל הסיבה השנייה היא שפשוט לא היו משחקים שעניינו אותי או משכו אותי. אבל במהלך כנס ה-E3 שנה שעברה, משחק מוזר בשם Control הוכרז לראשונה ותפס את עיני.

Control הינו משחק אקשן בגוף שלישי שפותח על ידי הסטודיו המיתולוגי Remedy; הסטודיו שאחראי בין היתר לסדרת Max Payne. אבל עם Control האנשים ב-Remedy ממשיכים את הקו אותו התחילו עם Alan Wake  ומספקים חווית משחק מוזרה ומעולה כאחד. אתם הולכים להפעיל את הראש ולהתמכר לעלילה הסוחפת והעולם הייחודי שהמשחק יצר (בנוסף כמובן, לרצח הבלתי פוסק של האויבים שלכם). Control מתעסק הרבה ביקומים מקבילים, תופעות על טבעיות וכל מיני נושאים מוזרים אחרים.

עלילה

עלילת המשחק מסופרת מנקודת מבט שבה השחקן יודע מעט מאוד והוא מגלה את עולם המשחק לפי דיאלוגים של דמויות וסצנות מעבר. אין סרטון הסברה בהתחלה, אין אינטרו או שום דבר בסגנון. אתם נזרקים אל תוך העולם וצריכים לגלות חתיכה אחרי חתיכה כדי להבין מה קורה. אחרי ששמנו את פורמט העלילה בצד, אנסה להסביר לכם בקצרה ובלי ספויילרים מיותרים על מה בכל זאת מדבר המשחק. רק מודיע מראש שמדובר בעלילה מוזרה במיוחד.

לחצו לתקציר–ספויילרים קלים

במשחק תעקבו אחרי Jesse Faden, אישה בעלת עבר שלא ידוע לשחקן. בסצנה הראשונה של המשחק Jesse נכנסת אל גורד שחקים מוזר שנקרא The Oldest House. גורד שחקים זה הוא המפקדה של ארגון ממשלתי סודי במיוחד. Jesse יודעת עליו הרבה והוא היה חלק משמעותי בחיים שלה ובעברה, אבל השחקן עצמו לא מודע להיקף הפעילות שלהם או איך הם קשורים לעברה של Jesse. מבנה העלילה גורם לכך שבשעות הראשונות של המשחקים תהיו אבודים בכוונה. הרגשת חוסר המידע היא מכוונות והיא בחירה עיצובית אותה עשו מפתחי המשחק.

למרות זאת, Remedy הכניסו המון דרכים לשחקן להבין לעומק את המשחק וללמוד על העולם והסודות שהוא מסתיר. למשל, למרות שסיבת ההגעה של Jesse אל ה-Oldest House לא ידועה תחילה, היא הופכת מהר מאוד למנהלת של אותו ארגון ממשלתי ועוזרת לנקות ולטהר את הבניין מאויב לא ידוע בשם The Hiss, שהשתלט על מוחות של רבים מחברי הארגון.

כל משימה שתצטרכו למלא תגרום לשחרור של אחד מראשי הארגון, אותו לאחר מכן תוכלו לשאול שאלות על העולם שסובב אתכם ועל איך ולמה הם הגיעו לסטטוס הנוכחי. אז בניגוד למשחקים אחרים בהם יש אלמנט של “קשירת קצוות”, Control מספק הרגשה של “הבנה” שבה ככל שתתקדמו לקראת סוף המשחק, תבינו למה אתם שם מלכתחילה

בגדול, העלילה מסתבכת ומגיעה למקומות אפלים מאוד שהרבה משחקים לא נוגעים בהם כל כך. בין אלה עולמות מקבילים, רצח המוני או שיעבוד באמצעות היפנוזה. Control נוגע בנושאים מעניינים שהרבה משחקים מעדיפים להימנע מפאת סיבוך העלילה. אז שכפי שציינתי קודם, העלילה של Control עוסקת בפתירת תעלומות וגילוי של העולם שסובב אתכם, בשילוב עם אלמנטים על טבעיים כגון יקומים מקבילים וטלקינזיס. אז אם זה משהו שמעניין אתכם, שווה לקנות את Control רק בשביל העלילה הייחודית, שכמובן לא עומדת לבד.

 

משחקיות

באחת הסצנות הראשונות של המשחק תיתקלו במנהל הקודם של הארגון שהתאבד בעזרת אקדח מסתורי. אחרי מבחן קצר שיגלה אם אתם ראויים להשתמש באקדח (ובעצם להפוך למנהל החדש), המשחק יתחיל רשמית.

האקדח המסתורי הוא חלק משורת חפצים אשר זמינים אך ורק למנהל הארגון, חפצים שנקראים Objects of Power. האקדח מסוגל לשנות את צורתו ולהפוך מאקדח אל רובה צלפים, רובה צייד, סוג של תת מקלע ועוד. למעשה, זהו הרובה היחיד שתקבלו במשחק והוא ישמש אתכם לכל סוג של אויב שתתקלו בו.

בנוסף לאקדח ישנו גם טלפון חוטי אדום ומוזר, פלופי דיסק, כספת ועוד. חפצים אלו יעניקו למי שמחזיק בהם כוחות על טבעיים כגון היפנוזה, טלקינזיס ותעופה. הם מספקים את המשחקיות הייחודית שכנראה ראיתם בטריילרים שקדמו לשחרורו בשוק.

המשחקיות ומערכת הקרב עצמה חלקה במיוחד ומאוד מספקת. היכולת להפנט אוייב, לגרום לו לירות על חבריו ובאותו הזמן לירות עם האקדח על אוייבים אחרים ולשגר עליהם מדפסות, מטפי כיבוי וכל מה שבא ליד… זוהי תחושה בלתי נשכחת שאתם חייבים לחוות.

למרות שהמחמאות שנתתי למערכת המשחקיות, יש לה שני מינוסים ענקיים שאני לא מוכן לעבור עליהם בשתיקה; הראשון הוא הכנסת אלמנטים של עליית רמות ושל RPG. המשחק Control הוא משחק אקשן בגוף שלישי; למה לעזאזל צריך מערכת לוט? למה צריך מערכת עליית רמות? זה לא כיף, זה מתיש וזה משהו שהמשחק בכלל לא שם דגש עליו. המערכת הזאת נטו שם בשביל להוסיף “עומק” וירטואלי ולתת הרגשה שיש במשחק מערכת התקדמות עמוקה. וזה בסדר, אין לי בעיה שמפתחים יוסיפו מערכות התקדמות למשחק שלהם, אבל פה זה מרגיש ממש לא במקום. להיפך, זה גורע מן הזרימה של המשחק ומעכב אותה. בימינו נראה שכל משחק רוצה להוסיף אלמנטים של RPG בכוח, למרות שזה לא מתאים למשחק.. והגיע הזמן להפסיק את הטרנד הזה.

הבעיה השנייה של המשחק היא נפילות פריימים כבדות עד לרמה של תקיעות מוחלטות  מפעם לפעם. נכון לכרגע Remedy מודעים לבעיות ופועלים להוציא עדכון אופטמיזציה לפלטפורמות, אז במידה ואתם קוראים את הסיקור אחרי העדכון, תתעלמו מן המידע האחרון.

בניית עולם, שמע וגרפיקה

למרות שמדובר בתת קטגוריות שונות, החלטתי לשים את כל תחת מטרייה אחת, כי הם פשוט עובדים מושלם ביחד.

דבר ראשון, המשחק מדהים ביופיו וסצנות המעבר הן בין הטובות שראיתי. למרות ששיחקתי על הקונסולה שלי, עדיין התרשמתי לטובה מן הגרפיקות שהמשחק הציג.

בניית העולם גם היא ללא פגמים. למרות שכל המשחק מתרחש בבניין אחד, המפתחים עשו עבודה מצויינת והפכו אותו לחי ומרענן. כל פעם אתם מגלים חלק חדש בבניין ונדרשים לחקור אותו כדי להתקדם בסיפור. גם אחרי 5-6 שעות יש קטעים רבים מן הבניין שעדיין לא גיליתם.

המשחק אומנם מציע מערכת fast travel ומפה, אבל את רוב הניתוב תצטרכו לעשות על פי הזיכרון או על פי שלטים התלויים במקום. הרבה פעמים אתם תלכו לאיבוד בבניין ותרגישו שאין לכם מושג לאן ללכת או מה רוצים מכם. חלק ייראו בזה פגם בעיצוב העולם וחלק ייראו בזה מעלה טובה. אני עם המחנה השני. אני לא חושב שכל משחק צריך להחזיק לנו את היד ולהגיד לנו לאן ללכת כל הזמן. תנו לי לחקור, תנו לי להיכשל, תנו לי להפסיד משימות, תנו לי את הזמן שלי!

מעלה נוספת שעוזרת לעיצוב העולם ולאווירה שלו הן הדמויות המצוינות והדיבוב שלהן. בשביל שמשחק ירגיש אמין המדבבים צריכים להיות טובים מספיק בשביל להעביר את הטקסט שנכתב עבורם, ופה Control מצטיין. בין אם זה Ahti השרת השוודי, Marshal הקשוחה או סתם חיילים הפזורים ברחבי הבניין, כולם מרגישים נאמנים לדמות שלהם ומספקים חווית משחק מלאה ואמיתית. זה משהו שנשמע מובן מאליו אבל בפועל קשה לביצוע.

שורה תחתונה

Control הוא מהמשחקים האלו שלא צריך להכביר עליהם במילים. כל מילה מיותרת יכולה לפגום בהנאה כשתשחקו בעצמכם. Control הוא משחק שצריך לגלות לבד, לחקור את העולם ולמצוא תשובות על השאלות שיעניינו אתכם, לא אותי.

אותי למשל עניין הסיפור של Ahti השרת, לכן עשיתי הרבה מאוד משימות צד אצלו. אתכם אולי זה לא יעניין ותעדיפו לעשות משימות צד של דמות אחרת, מי יודע. בגדול, מדובר במשחק חובה לכל חובב עלילה או לכל חובב אקשן זורם. אני מתקשה למצוא דברים רעים להגיד על המשחק, רק בבקשה תפסיקו להוסיף אלמנטים של RPG ל-כ-ל משחק, זה מציק.

תומר חסד

תומר חסד, בן 20 מצפון הארץ. גיימר כבד, משחק בעיקר משחקי יריות אבל יש לי זיקה לעלילה טובה. מסקר משחקים מגיל 16 ואם תראו בחור עם עינים כחולות והרבה תלתלים בכנס רנדומלי, כנראה שזה אני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo