גילוי נאות
Unbiased

התקיים בעבר קשר עסקי בין הכותבת ומאיה גליקמן פריינטא. קרדיט לתמונת קאבר – אתר PIXABAY הצלם PIRO4D.

אמא, מה אהיה כשאגדל?

אחרי שהסברנו לקטנים איך הכסף הגיע לעולם, הם כבר רוצים להבין איך מרוויחים אותו? כתבה שניה בסדרה.

כילדה, אני זוכרת את אמא שלי תולה כביסה ומספרת בהתרגשות לשכנה ממול שהבת שלה התקבלה ללימודי תואר ראשון בתקשורת. “מה תקשורת?” ענתה השכנה ותוך כדי נשפה עשן לבן שעשה את דרכו לאט לאט לעבר הכביסה הריחנית של אמא שלי. “חבל שהבת שלך לא נרשמה ללימודי מחשבים, שם זה העתיד!” היא אמרה לאמא שלי. והיא? נתנה לי מבט כזה של את בטוחה? דווקא תקשורת ולא מחשבים? ואני נעמדתי בנחישות מולה ואמרתי זה מה שאני רוצה, אני גם ככה גרועה בחשבון.

25 שנים קדימה

אני עוסקת בתקשורת ורואה כמה עולם המחשבים לא מפסיק להתפתח ולהשתנות בקצב מסחרר – מכוניות חשמליות, מסעדות ללא טבחים, ניתוחים ללא רופאים והרשימה עוד ארוכה.

נראה שפלאי הטכנולוגיה ממשיכים להדהים עם עוד המצאה ועוד חידוש.

מדי פעם אני עוד נזכרת בשכנה של אמא ואני חושבת אולי היא צדקה? אולי באמת הייתי צריכה ללמוד מחשבים? אבל אז אני מבינה שאני מרוצה מהחיים שלי ומהבחירה בלימודי תואר ראשון היתה הבחירה הנכונה. לא הייתי משנה דבר.

היום, 25 שנים מאז שהייתי ילדה ומערכת החינוך לא השתנתה בהרבה. רק כשהגיעו הסגרים הצליחו לשלב את פלאי הטכנולוגיה כאמצעי לחינוך וכאמא שטרטרה בין מסך זום אחד לשני התחלתי לחשוב – האם 25 שנים קדימה לא ישארו מורים? האם רובוטים ילמדו בכיתות? ואז התעוררה בי שאלה מהותית יותר – במה הילדים שלי יעבדו כשהם יהיו גדולים?

הם גדלים כל כך מהר! מזל טוב מיכל! (צילום: מיכל רביבו)

כשאהיה גדולה, אהיה…

כשהבת הגדולה שלי (12) שאלה אותי בפעם הראשונה “אמא, מה אהיה כשאגדל?” עניתי לה כך: “את יכולה להיות כל מה שאת רוצה מלבד שלושה דברים: בולעת אש, מאלפת אריות ומנקה חלונות בגובה”. חלילה, אינני מזלזלת במנקי חלונות בגובה אך רב בני המשפחה סובלים מפחד גבהים ולכן עיסוק בתחום כזה אינו אפשרי עבורינו.

בכל פעם שהיא או שני האחים הקטנים שלה שואלים “אמא, מה אהיה כשאגדל?” אני מונה את שלושת העיסוקים האלה, אבל הקורונה הובילה אותי לחשוב מה הם באמת יהיו כשיהיו גדולים? אם העולם עובר לאוטומציה, רובוטיקה ובינה מלאכותית מה יהיו מקצועות העתיד?

בחיפוש אחרי המקצועות האלה ומתוך רצון למצוא תשובה עדכנית יותר לשאלה “אמא, מה אהיה כשאגדל? התחלתי לחפש אחר רעיונות לעבודות חדשות שיהפכו למקצועות מבוקשים ב 2046, 25 שנים מהיום.

עופו על זה

מי שעוקב אחר כותרות העיתונים בטח שם לב כי המירוץ לחלל כבר מזמן אינו רק מירוץ בין מדינות אלא גם מירוץ בין חברות פרטיות או יותר בין האנשים החזקים בעולם ביניהם ג’ף בזוס (מייסד אמזון), אילון מאסק (מייסד SpaceXו-Tesla) וריצ’רד ברנסון (איש עסקים בריטי הבעלים של חברת וירג’ין).

אם עבורנו לעלות על טיסה ולנחות במדינה אחרת הוא עניין של מה בכך, עבור הילדים שלנו זו תהיה טיסה לירח, הטסת חללית, הפעלת לווין או תיקון רכב חלל. לנו זה נראה מסובך, אבל עבורם זה יהיה ממש פשוט, כי מסתבר שהפעלת חלליות, לווינים וכל הקשור בהם יהפכו בעתיד למקצוע מבוקש, ממש כמו להיות מתכנת או אנליסט בכיר היום.

בקרוב… כולם יטוסו לחלל! 

אז איפה אפשר ללמוד היום על חלל ולווינים? קיימות מספר אפשרויות כשהמוכרות ביותר הן “סוכנות החלל הישראלית” או “מכון דוידסון למדע”, אך לאחרונה במסגרת העבודה שלי הכרתי את ה“אקדמיה הצעירה להנדסת חלל” שהקימה מאיה גליקמן פריינטא, מהנדסת חלל ולווינים. באקדמיה מציעה מאיה לנערות ונערים החל מגיל 13 הרוצים להכיר את תחום הלווינים והחלל יותר לעומק לקחת חלק בקורס חדשני הנקרא – “צוערי החלל”.

מאיה היא בוגרת אוניברסיטת החלל הבינלאומית ומומחית עולמית בשימוש בתוכנת הסימולציה STK  לאנליזות משימות חלליות. היא החליטה להנגיש את תחום החלל והלווינים לבני נוער ולבנות נוער מתוך רצון להעביר את המסר שהשמיים הם לא הגבול, אלא רק נקודת ההתחלה ושכבר אין צורך לחכות עד שיתקבלו לאוניברסיטה כדי ללמוד ולהכיר את התחום.

כששאלתי את מאיה, תגידי, בני נוער באמת מתעניינים בזה? הם לא כל היום בטיק טוק כמו הבת שלי? היא ענתה לי “תתפלאי, אבל יש הרבה מאוד נערים ונערות סקרנים שרוצים לדעת יותר על החלל והלווינים”. מה לומדים במסגרת האקדמיה הצעירה לחלל? ניסיתי בעצמי להבין במה מדובר ומאיה הסבירה שבאקדמיה היא פיתחה קורס הנקרא “צוערי החלל” והוא מורכב משיעורים מוקלטים בזום. בשיעורים היא מסבירה מהן מערכות לווין, איך מתכננים מסלול של לווין בחלל, איך שולטים על לווין בחלל ועוד הרבה נושאים מרתקים.

האמת היא שכל נושא החלל מאוד מרתק ומעניין ולמרות שהבטיחו לי שעד גיל 21 אני אגיע לירח (תודה בזוקה ג’ו!), אצלי ההבטחה הזו לא התגשמה. אישית, כולי תקווה שלפחות אחד מהילדים שלי יזכה להגיע לירח ואם לא אז לפחות לכוכבים.

מאיה גליקמן פריינטא מייסדת האקדמיה הצעירה להנדסת חלל

מאיה גליקמן פריינטא מייסדת האקדמיה הצעירה להנדסת חלל. (צילום: אילה ברק)

למען הדורות הבאים

גם אנרגיה ירוקה נחשבת לתחום עולה במקצועות העתיד והרי ידוע וברור לכולם שהמשאבים הטבעיים של כדור הארץ עומדים להיגמר ועל מנת שהאנושות תשרוד אנחנו צריכים למצוא פתרונות יצירתיים שיעזרו לנו לייצר ולשמר אנרגיה.

ומסתבר שאנחנו אחת מהמדינות המובילות בעולם בתחום, אז למה לא ללמוד אותו? תמצאו בו מגוון רחב של תחומי עיסוק באנרגיית רוח, אנרגיה תרמית, אנרגיה סולארית, תחבורה חשמלית ומיחזור מים ועוד.

הילדים של היום, הם ההורים של מחר וגם הם ירצו לילדים שלהם עולם טוב יותר.

סופו של הקשר האנושי?

ובכל זאת, בין כל הפיתוחים הטכנולוגים, בין כל הרובוטים שיחליפו אותנו, בני האדם, אני תוהה ביני ובין  עצמי האם כל העבודות יתבצעו על ידי רובוטים? האם יעלמו מהעולם המקצועות המסורתיים ניקיון, בישול, הוראה, נהגות, בניין, אילוף חיות וכדומה?

אישית, אני חושבת שככל שהאוטומציה, הרובוטיקה והבינה המלאכותית ימלאו את חיינו יותר ויותר, עבור הילדים שלנו יתעורר יותר ויותר הצורך בקשר האנושי במקום מה שנהוג לחשוב. ככל שהעולם יהיה יותר מתקדם וחדשני כך הילדים שלנו יזדקקו יותר למגע, לחיבוק, לשיחה עם בן אנוש עם הבעות פנים ואינטונציות בקול.

ואולי יהיה נכון יותר לגרום להם ללמוד את אותם תחומים בהם הקשר האנושי בין אדם לאדם הוא חיוני ומשמעותי כגון מקצועות הטיפול האלטרנטיביים שבתקווה המכונות לא יגנבו מאיתנו, כמו רפלקסולוגיה, שיאצו, דיקור וכו’ הוראה לגיל הרך (ינקות עד כיתה א), מאמני כושר, עיצוב שיער או מאלפי כלבים?

כנראה שאף פעם לא נדע מה יהיה בעוד 25 שנים, נצטרך לחכות ולגלות מה יקרה. מה שכן למדתי אחרי הסגרים ומה שכן הבנתי בכל הקשור למקצועות העתיד הוא – שמקצוע אחד לא יספיק ולכן כשהם ישאלו אותי בפעם הבאה “אמא, מה אהיה כשאגדל?” 

אסביר להם שלהיות בולעי אש, מאלפי אריות ומנקי חלונות בגובה זו עדיין לא אופציה מבחינתי, אבל מקצועות העתיד עדיין לא הוגדרו ועבורם הכל פתוח והכל אפשרי, אפילו החלל. אוסיף שאם יש תחום שמסקרן אותם והם רוצים ללמוד אותו יותר לעמוק הם ממש לא צריכים לחכות לאוניברסיטה, אמא תשמח להסיע אותם לחוגים ואבא ישמח לפתוח להם את הזום. 

 

TekTok logo