הסבת הרכב לגז לצורך חסכון בלי להוציא שקל מהכיס

כבר הרבה זמן מסתובב לי בראש הרעיון של מעבר משימוש בבנזין לשימוש בגז. מכיוון שההחלטה כבר נפלה החלטתי לעלות את כל התהליך לאתר(כולל מעקב לאחר ההתקנה) למען הדורות הבאים :)

אז למה לי כל הכאב ראש הזה?
בשורה התחתונה, כי מחיר הבנזין עומד היום על 7.53 שקל לליטר והשמיים הם הגבול(דלק הוא תחום מאוד רווחי למדינת ישראל). לעומת זאת ליטר גז לפי דור אלון עומד על 3.94 שקל. כלומר לפחות על הנייר, מדובר בהבדל של 47.67% ובגלל שמדובר בתחום מאוד נישתי, קשה לי להאמין שהמדינה תרצה למנף אותו למיסים בזמן הקרוב.
חסכון של קרוב לחצי, על תדלוק בהחלט יורגש אצלי בכיס.

מי שקרא את הכותרת ושרד עד לכאן, בטח אומר לעצמו, גם חותכים לי את ההוצאות על דלק בחצי וגם מבטיחים שזה לא יעלה לי גרוש…אין מצב, הריי גבינה בחינם יש רק במלכודות עכברים.
אז במקום להמשיך ולדבר על המערכת(לטוב ולרע) אעצור כאן ואתיחס לנושא המימון, לא שיקרתי כאשר כתבתי שההסבה תתבצע בלי להוציא שקל מהכיס. ההסבה בהחלט תעלה לא מעט כסף(8100 שקל ליתק דיוק) אבל שום שקל לא יצא מהכיס שלי.

אני מתדלק כ-3 פעמים בחודש, טנק הדלק שלי הינו 50L, כלומר בחודש זה מסתכם ב-1129 שקלים. נניח שהחסכון אחרי נצילות וטיפולים יעודיים מסתכם ב-40%, מה שאומר שבחודש אחסוך 451 שקל. המערכת אותה אני עומד לרכוש עולה כ-8100 שקלים. את המימון עבור המערכת אקח מסוחרי החובות, כלומר מהבנקים.
כאן המקום לעצור ולהסביר שלקיחת הלוואה מהבנק לצורך רכישת טלויזית 100 אינץ' חדשה היא חוב "רע" כי מדובר בכסף שיוצא מהכיס(גם אם נהנים מהטלויזיה). לעומת זאת לקיחת הלוואה ב-3% בשביל לעשות איתה "קסם" שמניב 6% מה שמשאיר 3% בכיס היא חוב "טוב", או בשפת המשקיעים, מינוף.

בינתיים מצאתי בנק שבטוב ליבו יתן לי 8100 שקל למשך 7 שנים בריבית פריים+0.5%, ההחזר החודשי יעמוד על כ-110 שקל לחודש(תנודות פריים כלפי מעלה לא ישפיעו בהרבה מכיוון שמדובר בסכום נמוך). אחרי שאחזיר לבנק את ה-110 שקל שלו ישארו לי בכיס 351 שקל מדיי חודש.

אז הנה, כמו שהבטחתי, ההסבה לא עלתה לי שקל ונשארתי עם 351 שקל יותר ממה שהיו לי לפני ההסבה.
*קל לראות שככל שכמות התדלוקים החודשית עולה ככה נשארים עם יותר עודף בכיס.

החלק הזה נכתב כדי לספק מוטיבציה כלכלית, בהמשך אסקור לעומק את הפלוסים והמינוסים בהסבה.

13 תגובות

  • Mike הגיב:

    תתחדש על ההסבה.
    לי תמיד הפריע הרעיון להוציא אחוז משמעותי מערך הרכב שלי על הסבה. לכאורה כל הכסף הזה לא חוזר אליך כשהרכב נמכר, (כי מי כבר ישלם לך 8000 או אפילו 2000 מעל המחירון). מה הפתרון פה?

  • Jacob הגיב:

    שאלה מצויינת, [USER=1]@Mike[/USER] .
    אני אתיחס לזה בהרחבה בהמשך, אבל היופי הוא שניתן להעביר את המערכת מרכב לרכב בעלות של כ-2K, בצורה כזו אתה גם לא מאבד את ערך ההשקעה וגם לא נאלץ למכור רכב עם "גיבנת" שלא הרבה אנשים ירצו לרכוש.

  • Jacob הגיב:

    אז אחרי הסקירה הכלכלית, אפשר להתחיל ולדבר על הפלוסים והמינוסים של המערכת.

    הטוב

    • חסכון כמחצית מכספי הדלק-פה אני לא באמת צריך להרחיב אלא פשוט לשלוח אתכם לקרוא את ההודעה הפותחת של הנושא. מספיק לומר שכאשר תידלקתי בפעם הראשונה לא האמנתי ש-60L של גז עלו לי 237 שקל (בתעריף של 3.96, בדור אלון) ואפשר למצוא גם מקומות של 3.5 שקל לליטר.
    • המערכת ניידת– תמורת תשלום של כ-2K שקל אפשר להעביר את המערכת מרכב לרכב, כלומר אין שום סיבה למכור את הרכב עם המערכת עליו. בהרבה מקרים מערכת כזו סתם תרתיע רוכשים רבים ואני בספק אם היא תספק הרבה ערך כלכלי מוסף לרכב בעיני הקונה.
    • הרכב יכול להמשיך לנסוע במקביל על בנזין-זה שעוברים לגז לא אומרים שחייבים לגמור את הרומן עם הבנזין, מערכת הגז היא מערכת שעובדת במקביל למערכת הבנזין. בתחילת כל נסיעה, במשך מספר דקות, הרכב יפעל על בנזין, ברגע שהטמפרטורה תגיע לערך מספיק גבוה הרכב יעבור אוטומטית לגז. כלומר אם במקרה קיצוני תתקעו בלי גז באמצע הדרך תמיד תוכלו להשתמש בבנזין בשביל להגיע לתחנת הדלק הקרובה.
    • נצילות של מעל 90%-זו יכלה להיות נקודת התורפה הכי גדולה, מה עוזר לי אם ליטר גז עולה חצי מליטר בנזין אם אני עושה על ליטר גז חצי מהקילומטרים שאני עושה על בנזין. אין מה לדאוג הנצילות של המערכת ביחס למערכת בנזין היא בסביבות ה-95%.
    • אין תקינה או טסט מיוחד-אין אגרות נסתרות. התשלום הוא תשלום רגיל של אגרת טסט, לבדיקה עצמה אפשר להגיע כאשר הרכב על מצב בנזין. מה שמסגיר את הרכב ויזואלית הוא פתח התדלוק המיוחד, הנוסף עבור הגז.
    • "אסור" להיכנס לחניונים תת קרקעים-לאחר בירור לפחות עם המערכת אותה אני שמתי ברכב, אין שום בעיה להיכנס לחניונים נאמר לי שאחרי ביקורת שהרכב יעבור אקבל שורה ברשיון רכב המאפשר חניה בחניונים תת קרקעים, ככה שגם שומר אסרטיבי במיוחד שלא מכיר את התקינה יצטרך להכניס אתכם ברגע שיציץ בניירת.

    הרע

    • טיפולים יחודיים-מערכת כמו כל מערכת אחרת זקוקה לטיפוילם תקופתיים, במערכת שלי של חברת lovato, יש 3 סוגי טיפולים. שמן למשמנת(לא כל רכב צריך משמנת) כל 7000KM, פילטר לאחר 15000KM וטיפול כולל לאחר 45000KM. כל הטיפולים עולים פחות מ-200 שקל ואני מאמין שאת הפילטרים והשמן ניתן לרכוש בזול באינטרנט ולהחליף בקלות לבד.
    • חוסר מקום בתא מטען-לא משנה איך מסובבים את זה אבל יש צורך להכניס מיכל גז לתוך תא המטען, מה שאומר שישאר שם פחות מקום ממה שהיה לפני. הכל כמובן תלוי בסוג הרכב. אצלי לאחר ההתקנה עדיין ניתן לההכניס עגלת תינוקות או קניות סופר בלי בעיה.
    • מחסור בתחנות דלק ומעט חוסר נוחות בתדלוק-להלן רשימה שלמה של תחנות התדלוק של דור אלון, הרשימה ארוכה וכוללת כיסוי נרחב, יחד עם זאת עדיין יש צורך להכיר את התחנות הספציפיות בקרבת אזור המגורים כי הפריסה היא נקודתית וממש לא כל תחנה שתיכנסו אליה תוכל לספק לכם גז. התדלוק עצמו מתבצע בלחץ וככל שהלחץ בתוך המיכל עולה ככה קצב המילוי יורד מה שאומר שתדלוק בגז יקח לכם יותר זמן מתדלוק בבנזין.
    • לא עובד על דיזל(לפחות לא בארץ)-בגלל שוני באופן הפעולה בין בנזין לסולר, אין בערץ תקינה או מערכות שמתאימות לרכבי דיזל. בחו"ל יש מספר פתרונות הסבה אבל מדובר במערכות שעובדות ביחד עם מערכות הדיזל ולא באמת לוקחות פיקוד מלא.
  • Jacob הגיב:

    נראה לי שכל המלל מתחיל לשעמם :) הגיע הזמן לקצת תמונות של תהליך ההתקנה.

    התקנה של מערכת מכנית שכוללת לא מעט רכיבים ומתבצעות בעזרת MOD לרכב, צריך לעשות במקום מסודר אצל מתקינים שיודעים את העבודה.
    אחרי הרבה מחקר באינטרנט החלטתי לבחור בחברת גזפרו. מעבר לדעות החיוביות בהם נתקלתי אודות החברה, הם פועלים מ-2004 פרוסים בעשרות מרכזי שירות ברחבי הארץ ועובדים עם לא מעט חברות מסחריות.

    המערכת אותה התקנתי היא מערכת LOVANTO.
    היא כוללת מיכל, מחשב,וסת לחץ,מסנן לחץ,מזרקי גז,משמנת, מתג הפעלה.
    הבקר לא רק דואג לפעולת המערכת אלא במידה ואין מספיק שמן במשמנת הרכב יעבור לבנזין וכך גם במידה ויש תקלה כלשהיא במערכת מה שימנע נזקים למנוע.

    ההתקנה לקחה בדיוק יום, כאשר אספתי את הרכב בבוקר יום המחרת.

    הרכב על הליפט, מתחילים עבודה.

    דבר ראשון שצריך לעשות זה לבחור את מיכל הגז, יש 2 אופציות מיכל שמחליף את גלגל הספייר שמספק קיבולת נטו של כ-45L ומיכל גלילי שמספק קיבולת של כ-65L, אותו בחרתי. העדפתי את המיכל הגלילי כי את הגלגל בכל מקרה יהיה צורך לאחסן בתא המטען והעדפתי מיכל שיושב עמוק יותר בתוך הרכב ככה שיהיה פגיע פחות במקרה של תאונה.

    המיכל נמצא בין 2 מוטות טלסקופיים שבכל קצה שלהם יש הברגה(נעשים 4 קדחים, 2 מכל צד בתא המטען), כאשר יש 2 רצועות שמחזיקות את המיכל במקום(בתמונה רואים רק את המוט הקדמי). בנוסף יש עוד 2 קדחים, האחד בשביל צינור הגז הנכנס והשני לצינור הגז היוצא ולכבל הפיקוד(שמתחבר אל המערכת עצמה שנמצאת מתחת למכסה המנוע.


    במקרה שלי נשאר לי הרבה מקום בתא המטען.

    הנה מבט צד על החיבור של המוטות שמקבעים את המיכל גז.

    וזו הצנרת שיוצאת לכיוון פיית המילוי ובבכיוון הנגדי מתחת לרכב אל המנוע ושם מתחברת עם מערכת הגז ועם הבקר.

    וזה מה שקורה מתחת למכסה המנוע תוך כדי העבודה.

    עבודת ההתקנה דורשת לא מעט מיומנות, צריך שיהיו "ידיים טובות" ביחוד לחלק של הרכבת המערכת מתחת למכסה המנוע, שכולל חיבור של חלקים זרים שיש לקבע בלי שיתקעו בחלקים המקורים של הרכב(כל רכב שונה במבנה שלו לכן אין חלקי קיבוע סטנדרטים) ונמשך בקידוח(עם מקדח מיוחד שמושך את פיסות החומר שהוא קודח החוצה) של הסעפת של המנוע(אליו מתחברים המזרקים החדשים של הגז).
    לא סתם השארתי את הרכב שלי בבוקר וחזרתי יום למחרת אלא הייתי נוכח ברוב תהליך ההתקנה, ראיתי First hand את רמת ה-Custom שהמתקינים עשו.

  • Jacob הגיב:

    עכשיו שעבר קצת יותר מחודש עם המערכת אני מרגיש מספיק בנוח על מנת להביע את דעתי .
    הרכב נוסע לא מעט, על בסיסי יומי הוא עובר מעל 60 קמ"ש לעבודה ובחזרה, לכך מצטרפות נסיעות פנאי וגיחות מזדמנות של מאות קילומטרים לכל כיוון.

    הדבר הראשון ששמתי לב אליו מהרגע שעברתי לגז הוא שהרכב הרבה יותר שקט. מבדיקה של גזי הפליטה עולה(באופן לא מפתיע) שהשריפה של הגז נקיה משמעותית משריפה של בנזין. לא יכול לומר שאני מרגיש ירידה ביכולת הסחיבה של הרכב(עשיתי לא מזמן את העליות של ירושלים ללא מאמץ מיוחד).

    אין לי משהו שלילי לומר על המערכת אולם יש כמה דברים קטנים שראוי לציין.
    הגז נמצא בתוך המיכל תחת לחץ גבוה מה שגורם ל-2 תופעות.

    • מד ה"דלק" פחות מדוייק מהמד הרגיל ולא רק עקב החלוקה הגסה ל-5 נורות, אלא כי לחץ הגז נוטה להשתנות בהתאם לתנאים(עומס,דרך,טמפרטורה וכו) מה שמספק חיווי לא עיקבי(נורות נדלקות ונכבות).
    • אופן ה"תדלוק" שונה מתדלוק רגיל. מכיוון שבתוך המיכל יש לחץ גז שרק הולך ועולה ככל שבמיכל הולך ומתמלא ככה היעילות של משאבת הגז הולכת ויורדת(חוק שלישי של ניוטון קובע כי גוף המפעיל כוח כלשהו על גוף אחד, הגוף השני מפעיל על הגוף הראשון כוח השווה בעוצמתו אך מנוגד בכיוונו) מה שמביא למצב שבו לקראת סוף התדלוק הקצב יורד למהירות 0.01L לשניה. מעבר לכך יש ללחוץ פיזית על כפתור התדלוק בכל משך התדלוק ולהחליט לבד מתי המיכל מלא.

    הגיע הזמן לעבור לדבר על העלויות.
    במקום לעלות לפה חישובים אסכם בשורה. מחיר הגז הספיק כבר לדרדת ל-3.78 שקל לליטר ואילו מחיר הבנזין עומד ככל הנראה לעלות במאי ל-7.6 שקל לליטר.

    *בפוסט הפותח שלי הזכרתי את נושא המימון של המערכת, בינתיים מצאתי בנק חביב אף יותר שבשמחה ילווה לי 8100 שקלים(איתם אכסה את המימון בבנק שלי) בפריסה ל-10 שנים כאשר ב-3 השנים הראשונות אשלם רק את הריבית(פריים+0.5%). במילים אחרות ה-118 שאני משלם עכשיו ירדו לכיוון של 20 שקל ולאחר 3 השנים אשלם 106 שקלים.

  • Mike הגיב:

    שמע, אני אוהב את הרעיון של חיסכון מהרגע הראשון בעזרת הלוואה. זה באמת סוויטצ' מחשבתי שכדאי לעשות.

    מצד שני, מרתיע אותי הרעיון של שינוי aftermarket במנוע עצמו שבטח לא עושה טוב לאמינות שלו.
    אולי יותר מכל, מפריע לי הרעיון של מיכל נוסף מאחור שתופס חצי מתא המטען.

    מזכיר לי את הקומבינה של בטר פלייס עם הרנו פלואנס החשמלית. במקום להנדס מערך סוללות שישב מתחת לרצפה, פשוט דחפו אותו לתא המטען

    27760-3.jpg

  • Jacob הגיב:

    אני בעצמי לא ששתי להכניס מערכת זרה לרכב. אבל במקרה הזה,אני מגיע מאוד מאוחר למסיבה. כבר כתבתי שהחברה בה ביצעתי את ההתקנה קיימת כבר הרבה שנים ועובדת עם מוסדות וחברות. לשם שינוי אני ממש לא ב-bleeding edge.

    תא המטען הוא בעיה רק אם הוא קטן מדי מלכתחילה, אצלי כמו שאפשר לראות בתמונות נשאר הרבה מקום (עגלה תיכנס לשם ללא שום בעיה ועוד ישאר עודף).

    Sent via my Nexus

  • Jacob הגיב:

    יש גבול לעד כמה התמונות וההסברים יכולים להעביר את המציאות ולכן אני מצרף סרטון קצר, שאני מקווה שיעזור לשפוך עוד קצת אור על המערכת והתממשקות שלה עם הרכב, צפיה מהנה.

    [youtube]tsHx9Fyqodw[/youtube]
  • Mike הגיב:

    שמע, הצינורות האלה מאוד מגניבים, במיוחד בקופסת השסתומים שעל המיכל מאחור. בכלל התקנה יפה.

    איך עובדת תחזוקה של כל העסק?

  • Jacob הגיב:

    הם באמת עשו עבודה טובה, נהנתי לראות אותם עובדים, ממש לא חיפפו. פלוס לא הזיק שנתתי לשניהם טיפ לפני תחילת העבודה.

    את התחזוקה אפשר לחלק ל-3 חלקים עיקריים.

    • בקבוק שמן חדש למשמנת כל 7K עם עלות של כ-180 שקל.
    • החלפת פילטר כל 15K
    • טיפול כללי למערכת על 45K

    העלויות הן בין 180-300 שקל.
    *ברור שאעשה אותם במוסך בדיוק פעם אחת ואחרי זה לגמרי לבד, כי כל החלקים לגמרי נגישים.

    Sent via my Nexus

  • Jacob הגיב:

    האמת לא חשבתי שאעדכן פה מעבר לבעוד כמה חודשים טובים בשביל לספר אם היו לי תקלות מיוחדות.

    נוצרה סיטואציה שאני מחליף רכב. זה לא היה צפוי או מתוכנן, פשוט נפלה לידי הזדמנות שאני לא יכול לוותר עליה.
    ככה שבקרוב מאוד אעדכן פה על איך עבר ,vkhl העברת מערכת הגז מרכב אחד לאחר…Stay Tuned

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    היי יש לי מערכת לובטו… נראה חי כמו שלך easyfast יש מצב שאתה מעלה סרט עם איך מחליפים פילטרים שאוכל לעשות זאת לבד.. תודה…

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שלום רב,
    ברשותי הונדה סיוויק 2004 מתעניין לעשות הסבת גז.
    שמעתי על גזפרו שהם מבין הטובים היום בשוק.
    ישנה שמעות רבות שאומרות לאחר שנה של התקנה או שימוש.
    המנועה הולך או שישנה בעיות בסשטומים.
    אשמח לקבל את דעתכם בנושא זה תודה לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

TekTok logo